מקום ראשון : כביש 5 (ממחלף ירקון לכיוון גלילות)

השעות הקשות: כל בוקר בין 7:00 ל-10:00 לכיוון ת"א, אחה"צ בין 16:00 ל-19:00 לכיוון פ"ת

תמונת מצב: בדיחה שחוקה מספרת ש"הדבר הכי טוב בפתח תקוה זה הכביש לתל אביב". מסתבר שהבדיחה הזאת כבר מזמן לא נכונה, כי הנסיעה בכביש לתל אביב יכולה להיות סיוט מתמשך. כבר עם העלייה במחלף ירקון או מחלף תקווה ניתן להבחין בעשרות אלפי כלי רכב, בהם משאיות כבדות, שעומדים בטור אחד גדול בכל בוקר ואחר הצהריים ומנסים לפלס את דרכם לכיוון תל אביב. מדובר בציר הבינעירוני המרכזי שמשמש כיום את תושבי פתח תקוה שרוצים לצאת אל מחוץ לעיר. אם תעלו על הכביש ביום ראשון בבוקר תעמדו בפקק למעלה משעה וחצי עד שתגיעו למחלף גלילות. לעיתים הטור מתחיל כבר במחלף קסם הסמוך לראש העין.

הבעיה המרכזית: מספר נתיבים קטן בתוספת כלי רכב רבים שנעים על הציר ועיקול באזור מחלף מורשה גורמים להאטה של התנועה.

דרכים להקלה על המצב: הרחבת מספר הנתיבים בכביש והוספת נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית.

שורה תחתונה: מומלץ להימנע באופן מוחלט מכניסה לכביש בשעות הבוקר ובמיוחד בימי ראשון העמוסים.

מקום שני: רחוב גיסין

השעות הקשות: בין 7:20 ל-10:00 בבוקר ובין 16:00 ל-18:30 אחה"צ

תמונת מצב: במקום לתכנן כביש רחב ידיים שיכיל את כמות המכוניות האדירה שהגיעו בשני העשורים האחרונים לשכונות הנושקות לרחוב גיסין, העירייה לא דאגה לשדרג את הכביש וככה זה גם נראה בשטח. מדובר בציר שאורכו 2.6 קילומטרים בלבד, אבל הנסיעה בו יכולה לקחת יותר משעה בשעות השיא של הבוקר ואחר הצהריים. רק לפני שבועיים דיווחנו שהעירייה, בצעד שהרגיז תושבים רבים, סגרה כביש עפר בין רחוב פנחס מאירי לרחוב האתרוג אשר שימש כדרך עוקפת לפקקים של גיסין. נראה שמישהו בעירייה לא הפנים שציר גיסין מרכזי במיוחד מכיוון שהוא מהווה פתח יציאה וכניסה של שתי שכונות בעיר: אם המושבות ונווה גן. כמו כן הוא ממוקם בלב אזור התעשייה קריית אריה, בקרבת מוסדות חינוך כמו תיכון אחד העם וחוצים אותו ילדים רבים. הפקק בגיסין הוא תוצאה של חוסר תכנון תשתיות התחבורה לפני הקמת השכונות החדשות.

הבעיה המרכזית: הצומת המרומזר שסמוך למרכז המסחרי של אם המושבות (צומת גיסין-לויתן) יוצר האטה בתנועה הכבדה. הסגירה של כביש העפר שמחבר בין רחוב פנחס מאירי לרחוב האתרוג תרמה לעומסים כבדים אף יותר בצומת הבעייתי.

דרכים להקלה על המצב: להוריד מהשטח הציבורי הפנוי שבצידי הרחוב ולהרחיב אותו לטובת עוד נתיבים.

שורה תחתונה: אל תעלו על הכביש בשעות הבוקר, שימו Waze וחפשו דרכים יותר פנויות.

מקום שלישי: דרך אם המושבות (מהאצטדיון עד קניון איילון)

השעות הקשות: בין 07:00 ל-10:00 בבוקר לכיוון ר"ג, בין 16:00 ל-19:00 אחה"צ

תמונת מצב: הכביש נפתח בשנת 2011 וזו היתה אמורה להיות הבשורה הכי גדולה לתושבי פתח תקוה: ציר חדש שיגיע עד רמת החייל והבורסה ברמת גן מבלי לעבור דרך רחוב ז'בוטינסקי. חלום. אבל החלום הזה נשבר כשהתברר שהכביש צר מלהכיל את הכמות הגדולה של כלי הרכב שמגיעים מכיוון האצטדיון העירוני החדש, בואך פארק אזורים ומשם אל קניון איילון. הזחילה בכביש בשעות הבוקר יכולה להגיע ליותר משעה ורבע – ומי שלרוע מזלו צריך להמשיך לבורסה או לכיוון תל אביב ייאלץ להזדחל שעה ארוכה גם ברחוב אבא הלל ברמת גן (שמהווה המשך ישיר של הכביש).

הבעיה המרכזית: הרמזור בפארק אזורים תוקע את התנועה ויוצר פקק כבר מכיוון האצטדיון העירוני. הכביש כולל רק שני נתיבים לכל כיוון, למרות שהוא מהווה ציר בינעירוני לכל דבר, עם תנועה של משאיות כבדות.

דרכים להקלה על המצב: יש צורך בארבעה נתיבים לכל כיוון שיכילו את כל המכוניות ויקלו על העומס הכבד.

שורה תחתונה: כדאי בכל זאת לבדוק את האופציה לנסוע דרך רחוב ז'בוטינסקי. לפעמים דווקא שם קצת פחות עמוס.

מקום רביעי: רחוב ז'בוטינסקי

השעות הקשות: בין 7:30 ל-10:00 בבוקר לכיוון ת"א ובין 16:30 ל-18:30 אחה"צ לכיוון פ"ת

תמונת מצב: רחוב ז'בוטינסקי האיום הפך כבר מזמן לשם נרדף לפקקים. כל מי שעולה על גשר המיתרים בשעות השיא יכול לראות את ה"נחש" המזדחל לאיטו לכיוון גשר גהה בשעות הבוקר, ואת אותו "נחש" מזדחל בכיוון ההפוך בשעות אחר הצהריים. הפקק בז'בוטינסקי מתחיל בדרך כלל באזור בית החולים בילינסון ומתעצם באזור רחוב הסיבים, משם מתנקזת כל התנועה אל מחלף גהה. הממשיכים ישר ימשיכו לעמוד בפקקים עוד שעה ארוכה על ז'בוטינסקי בבני ברק, רמת גן ומשם עד צומת עלית ומרכז תל אביב. אם לא די בפקקים הרגילים שמשתרכים בציר העמוס, על התוואי של רחוב ז'בוטינסקי מתבצעות בימים אלה עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה. כל זה מבטיח לנו פקקים בז'בוטינסקי לפחות עד מועד הפתיחה של הקו החדש. להתראות בשנת 2021.

הבעיה המרכזית: נקודת העומס הכי גדולה ברחוב הוא מחלף גהה, לשם מתנקזים הנהגים שרוצים להמשיך ישר (לתל אביב) או שמאלה (לראשון לציון ודרומה). תוסיפו לזה את עבודות הרכבת הקלה ותקבלו מתכון בטוח לפקקים קשים.

דרכים להקלה על המצב: לפתוח מחדש ובאופן בטיחותי את נתיבי התחבורה הציבוריים (נת"צים) שנסגרו לפני כשנתיים בגלל תאונות דרכים רבות שהיו עליהם. כיום הנת"צים עומדים כאבן שאין לה הופכין ומשני הצדדים שלהם מכוניות ואוטובוסים מזדחלים.

שורה תחתונה: אם אתם לא חייבים לצאת מוקדם מהבית, כדאי לחכות לשעה 10 בבוקר ואז הנסיעה על ז'בוטינסקי תזרום יותר מהר.

מקום חמישי: כביש מכבית (471)

השעות הקשות: בין 7:00 ל-10:00 בבוקר ובין 16:00 ל-18:30 אחה"צ

תמונת מצב: כביש מכבית נפתח בשנת 2007 והיה אמור להקל על התנועה לכיוון מחלף אלוף שדה, רמת גן ודרום תל אביב. אלא שכבר עם פתיחת הכביש החלו להיווצר במקום עומסי תנועה כבדים. הסיבה לכך היא שהכביש מהווה כביש רוחב מרכזי לכביש חוצה ישראל (כביש שש). המשמעות לכך היא שהכביש הבינעירוני מנקז אליו את הנהגים שמגיעים מראש העין, אלעד, שוהם וכן נהגים שמגיעים מדרום ומצפון הארץ. אל כל אלה תוסיפו את נהגי פתח תקוה ותקבלו פקקים כבדים בבוקר ואחר הצהריים. יש לציין שהפקקים של כביש מכבית מתחילים הלכה למעשה עוד לפני העלייה לכביש הבינעירוני, באזור מחלף שעריה.

הבעיה המרכזית: בכל בוקר ניתן להבחין בטור ארוך המשתרך בכניסה למנהרה שמובילה לכיוון מחלף אלוף שדה. אלפי מכוניות מנסות להיכנס אל המנהרה ועוד מאות מכוניות של נהגים עבריינים "חותכות" אותן משמאל. הבעיה היא שהכאוס בכניסה למנהרה קשה לפתרון בגלל שלא ניתן עכשיו להרחיב אותה ואת מספר הנתיבים במקום, כך שהקלה לא נראית לעין כרגע.

דרכים להקלה על המצב: כדאי להרחיב את מספר הנתיבים הפונים לכביש מכבית באזור מחלף שעריה ולהוסיף נתיבי תחבורה ציבוריים כדי לעודד אנשים להשאיר את הרכב בבית.

שורה תחתונה: תנסו לצאת יותר מוקדם מהבית (לפני שבע בבוקר) וכך תימנעו מהפקק הגדול בכניסה למנהרה.

מקום שישי: רחוב רוטשילד

השעות הקשות: לאורך כל היום ובמיוחד בין 7:30 ל-10:00 בבוקר לבין 16:00 ל-19:00 אחה"צ

תמונת מצב: רחוב רוטשילד הוא אחד הרחובות הוותיקים בפתח תקוה ונמצא ממש בלב העיר, בין השוק העירוני למתחם אורון. הפקק ברחוב מתחיל בכיכר הסמוכה לאתר "המצבה" ומשם לכיוון רחוב חובבי ציון והמרכז הרפואי הגדול. בשעות הבוקר המוני תלמידים נוסעים על הציר הזה בדרכם למוסדות החינוך בעיר ואחר כך רבים עוברים משם כדי לעשות "סידורים" במרכז העיר. מספר הנתיבים ברחוב הוא אחד או שניים לכל כיוון בלבד (בהתאם לקטע הרחוב הרלבנטי). ברחוב רוטשילד וסביבתו ממוקמים מוסדות ציבוריים חשובים שמושכים אוכלוסייה רבה מכל הגילאים – הביטוח הלאומי, בית חולים השרון, קופת חולים, בנקים, מרכולים, משרדים ועוד. כמו כן עוברים ברחוב קווי אוטובוס שיש להם תחנות עצירה רבות ברחוב, וכל אלה תורמים לפקקים כבדים שמשתרכים בו.

הבעיה המרכזית: הקטע שבין השוק העירוני לרחוב חובבי ציון הוא מסלול צר של נתיב אחד בלבד שאליו נדחקים אוטובוסים, מכוניות ומשאיות. בנוסף חוצים את הכביש הולכי רגל רבים, שעוברים פעמים רבות גם ללא מעבר חצייה. נסיעה במסלול לוקחת דקות ארוכות של עצבים.

דרכים להקלה על המצב: להפוך את רחוב רוטשילד לחד-סיטרי ואת רחוב יצחק שדה המקביל לחד-סיטרי בכיוון ההפוך.

שורה תחתונה: תעשו את הסידורים שלכם אחרי השעה 10:00 ולפני 16:00 וכך תקלעו לפקקים קצת פחות קשים.

מקום שביעי: כביש 40 (צומת סירקין)

השעות הקשות: בין 7:30 ל-9:30 בבוקר ובין 16:00 ל-18:30 אחה"צ

תמונת מצב: תושבי שכונות עמישב והדר גנים מתלוננים כבר שנים על העומסים שנוצרים ביציאה והכניסה אל השכונות שנמצאות באזור צומת סירקין. הבעיה היא שצומת סירקין המרומזר לא רחב מספיק כדי להכיל את כמות המכוניות שמגיעות אליו. בשעות אחר הצהריים מצטברת תנועה רבה מכיוון צפון שחלקה מעוניינת להמשיך ישר וחלקה חפצה לפנות שמאלה (לכיוון השכונות). כך נוצר מצב שגם הנהגים המעוניינים לנסוע ישר (לכיוון נתב"ג) וגם הנהגים שמעוניינים לפנות שמאלה צריכים לעמוד באותו טור. והטור ארוך, ארוך מאוד. בשעות הבוקר הבעיה דומה, הפעם בכיוון הפוך של היציאה מן השכונה. כביש 40 הבינעירוני מתחיל להיות עמוס פעמים רבות כבר מצומת גנים ועד צומת סירקין. על הציר המרכזי הזה, שיש בו רק שני נתיבים לכל כיוון, חולפות משאיות רבות והוא מהווה מסלול לנהגים רבים שמגיעים גם מחוץ לפתח תקוה.

הבעיה המרכזית: בגלל העובדה שיש רק שני נתיבים לכל כיוון, המעוניינים לפנות שמאלה אל שכונות עמישב והדר גנים צריכים לנסוע יחד עם אלה המעוניינים להמשיך ישר. כך נוצר פקק אדיר שהיה יכול להמנע אם היו מפרידים בין שני המסלולים.

דרכים להקלה על המצב: לסלול שני נתיבים חדשים בצומת סירקין, על השטח הפנוי שקיים היום, לכיוון שכונות עמישב והדר גנים. זאת בנוסף לשני הנתיבים הקיימים שישמשו את אלה המעוניינים להמשיך ישר.

שורה תחתונה: העירייה ומשרד התחבורה צריכים לשנס מותניים ולהתחיל לסלול באופן מיידי את הנתיבים החדשים על השטח הציבורי, שיקלו על התנועה בצומת סירקין. לא צריך לחכות אפילו יום אחד.

מקום שמיני: רחוב בן ציון גליס

השעות הקשות: לאורך כל יום המסחר

תמונת מצב: הפקק ברחוב גליס חדש יחסית, מכיוון שהוא החל רק בעשור האחרון עם הקמת העסקים החדשים באזור התעשייה סגולה. בשעות הבוקר תוכלו למצוא פקק שמתחיל מצומת סגולה ועד בית העלמין ולאחר מכן תוכלו למצוא פקקים מכל הכיוונים. בתקופה האחרונה הולכים וגוברים הפקקים ברחוב גליס סביב החנויות והסופרמרקטים הגדולים שממוקמים ברחוב וסביבתו – "שופרסל דיל", "אושר עד", "יינות ביתן", "מקס סטור" ואחרים. הנסיעה מכיוון בית העלמין ועד צומת סגולה יכולה לקחת שעה ארוכה במהלך שעות היום בגלל הכמות הגדולה של כלי הרכב שמגיעה לאזור. ועוד לא דיברנו על יום שישי, הוא יום השופינג, שבו כל האזור צפוף בהולכי רגל ובמכוניות.

הבעיה המרכזית: הצומת המרומזר של רחוב גליס עם רחוב פינטו, שדרכו עוברות מכוניות רבות בדרכן אל מתחם הקניות הגדול, צר מלהכיל את כמות כלי הרכב. העמידה ברמזור רק מעכבת עוד יותר את התנועה ויוצרת פקקים לאורך כל הרחוב מכל הכיוונים. ראוי לתת את הדעת להרחבת הצומת.

דרכים להקלה על המצב: רחוב נחשון, המקביל לרחוב גליס, מאפשר כיום רק כניסה אל אזור התעשייה סגולה מכיוון כביש 40 אך לא ניתן לצאת ממנו. המשמעות היא שכדי לצאת לכביש 40 יש צורך לעבור ברחוב גליס ומשם לצומת סגולה. יש צורך לאפשר גם יציאה דרך רחוב נחשון לכביש 40 וכך לעקוף את צומת סגולה הפקוק.

שורה תחתונה: תעשו את הקניות שלכם בשעות הערב ותשתדלו לא להגיע בימי שישי.

 

תגובת עיריית פתח תקוה: "פתח תקוה כידוע הינה העיר החמישית בגודלה בארץ עם אזורי תעסוקה מהמובילים במדינה וככזאת, העומס על הצירים הראשיים אכן משמעותי ובשעות מסוימות של היום קיים לחץ ונוצרים פקקים. במקביל, עבודות הרכבת הקלה ברחוב ז'בוטינסקי משפיעות על זרימת התנועה, כמו בכל מטרופולין תל אביב.

העירייה מודעת ללחצים אלה ופועלת בכמה מישורים: קידום פרויקטים תחבורתיים עם משרד התחבורה לשיפור זרימת התנועה במקומות שונים בעיר ובין היתר הקמת ככרות, רמזורים, תוספת נתיבים;  קידום פרויקטים משמעותיים של הפרדת מפלסים ברחובות ראשיים, רמפת יציאה לכביש 4 מדרך אם המושבות, השלמת חיבור אם המושבות ועוד. מדובר בפרויקטים תשתית גדולים ויקרים, וההתקדמות בהם תלויות תקציב משרד התחבורה ובדיקות השפעה רבות.  

קידום ועידוד תחבורה ציבורית בעיר – פרויקטים עם משרד התחבורה והרכבת; קידום שבילי אופניים כתחליף למכוניות. אנו מקווים שעם תחילת פעילותה של הרכבת הקלה היא תביא להקלה משמעותית ללחצי תחבורה ברחבי העיר.  מעבר לכך וכידוע  העירייה מנווטת ומקדמת תכנון של שכונות חדשות, התחדשות עירונית ותמ"א 38 באופן זהיר שלוקח בחשבון את הנושאים התחבורתיים.  אנו טוענים כל העת כי יש לשדרג גם את הכבישים הבין עירונים שאינם בתחום אחריותה של עירית פתח תקוה – כביש 5 על מחלפיו, כביש 40 ועוד. זאת כתנאי לכל בניה נוספת של שכונות חדשות בעיר".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו