מרכז העיר. צילום: ריאן

כיצד תטפל במרכז העיר המיושן והמוזנח?

ברוורמן: "שמתי כיעד להפוך את מרכז העיר למקום אטרקטיבי ומודרני. חלק מהפרויקטים כבר בעיצומם: חידשנו ושיפצנו את השוק העירוני, אנו בונים תחנה מרכזית חדשה שתקפיץ את האזור כולו לעידן חדש, התחלנו להחליף תאורות וריהוט רחוב, פתחנו במבצע ריענון וחידוש הגינון ברחובות ואנו מתכוונים להמשיך להשקיע בחזות הרחובות ובמתחמים המשותפים".

גרינברג: "אקדם התחדשות עירונית במרכז העיר, במסגרתה אפעל להקמת מבני ציבור לנוער, מתנ"סים, מועדוני גמלאים, ספריות וטיפות חלב. אפעל לפיתוח התשתיות ולהקמת פרויקטים של פינוי־בינוי ותמ"א 38 על מנת לעודד כניסה של זוגות צעירים ובניית דירות קטנות המיועדות לסטודנטים. אקים מנהלת לטיפול במרכז העיר אשר תיקח תחת אחריותה את הטיפול בשדרוג מרכז העיר והסוחרים הפועלים בו".

שונשיין: "על ידי התחדשות עירונית, עם דגש על המטלות הציבוריות באמצעות עירוב שימושים וחפירת חניונים תת קרקעיים. בנוסף אני מתכוון לתת דגש רחב להליך שימור מבנים שקידמתי, שיפור המסחר, שיפור חזיתות, תאורה, גינון ושיפור תשתיות".

דרשן־הכהן: "מרכז העיר יעבור התחדשות של מערכת החשמל ותאורת הרחוב. המדרכות והכבישים ישוקמו, יוצבו ברחובות פחי אשפה, פינות ישיבה, עצי נוי ופרחים. בנוסף, נדאג לשירותים ציבוריים ולהנגשה לבעלי מוגבלויות, ונעודד פתיחת בתי קפה ומסעדות. יותקנו גם מצלמות רואות 24/7. יתווספו מסלולי אוטובוסים ויצומצמו סימוני כחול־לבן במקביל להקמת חניונים עירוניים ושינוי הסדרי התנועה. כמו כן, נערוך פסטיבלים עירוניים לכל המשפחה ונטפל בפליטים".

בשארי: "אפעל לשיקום ולבנייה מחדש של מרכז העיר על ידי פרויקט פינוי־בינוי למתחם הרחובות: ההגנה־קציר־חובבי ציון־מוהליבר, הכולל חניון תת־קרקעי ענק שיקום ברחובות חובבי ציון־שטמפפר. אפעל גם לפינוי תחנת משטרת פ"ת ממקומה והקמת מרכז אקדמי־תרבותי במתחם המשטרה. אני מאמין כי לאחר יוזמה שכזו, כוחות השוק ימשיכו בתנופת החידוש. אקים גם ועדה לחידוש ופיתוח מרכז העיר, שיעודד את הציבור להגיע למרכז העיר באמצעות פסטיבלים ואירועים".

בורשבסקי: "מבחינתי מדובר בנושא בעדיפות ראשונה. אפעיל סמכות משפטית ופעילות עירונית מוגברת לרבות אכיפה כדי להחיל תכנית מקיפה ומשמעותית לחידוש מרכז העיר. מרכז העיר ייבנה ויחודש לכדי מרכז חדשני, תוסס, שוקק ועדכני. ייבנו לפחות שני בנייני חנייה אוטומטיים. יטופלו התשתיות, הכבישים, המדרכות ותאורת הרחוב, יוגבר הפיקוח העירוני בכל שעות היום, יוגבר מערך המצלמות, וייאכפו השמירה על סדר וניקיון וחזות אחידה של בתי העסק".

לכלוך ברחובות. צילום: ריאן

כיצד תשפר את חזות העיר והלכלוך ברחובות?

ברוורמן: "זה אחד מהיעדים המרכזיים שהצבתי לעצמי לקדנציה הבאה, בדגש על ניקיון, גינון וטיפוח הרחובות. פתח־תקוה תהפוך למקום היפה והאטרקטיבי ביותר בישראל. בכהונתי ביצעתי פעולות דרמטיות, שהפכו את העיר למובילה בתחומים רבים, למשל בתחום החינוך. פתח־תקוה הפכה למרכז העסקים של גוש דן, הקמנו מרכז בילוי ענק ואת האגם היפה ביותר בארץ, וזה רק חלק מהעשייה".

גרינברג: "אפעל לסנכרון בין המערכות והגופים האמונים על ניקיון העיר תוך הרחבת כלל הצוותים למתן מענה הולם ואפקטיבי לתלונות התושבים. ארחיב את מצבת רכבי ועובדי הניקיון באמצעות הגדלת התקצוב בהתאם, כך ששיפור נראות פני העיר יורגש בטווח המיידי. בנוסף, אפעל להרחבת המועדים לפינוי גזם בכל רחבי העיר ולהתאמת מועדי הפינוי בכל שכונה על פי מאפייניה. אקים סיירת ניקיון, אפעל להעמקת ההסברה העירונית לגבי ניקיון העיר, להקמת מסתורי אשפה בחצרות ועוד".

שונשיין: "אני מתכוון לבנות שפה מיתוגית, שתאפיין את העיר כאם המושבות של ישראל ותקבל ביטוי רחב בחזות העיר. נושא הניקיון דורש תוספת תקציב משמעותית ושינוי סדרי העדיפויות, החל מהוספת כוח אדם, דרך שינוי והוספת מכשור חדשני לרבות תוספת משאיות, פחים ברחובות ושקיות לאיסוף גללי כלבים ועד הרחבת ימי פינוי אשפה וגזם, פינוי נרחב יותר גם באזורי התעשייה ומתן דגש נרחב לתחום המיחזור שמאוד חסר בעיר".

דרשן־הכהן: "אפעל ללא פשרות ובכל הכוח בנושאי הניקיון וטיפוח העיר. נציב לאורך הרחובות פחי אשפה, נגביר את כמות עובדי הניקיון ותדירות פינו האשפה ופסולת רחוב, נשקם ונחדש מבנים ישנים, נשחזר ונשמר מונומנטים, נוודא אחידות עגלות הסוחרים והשלטים ונקפיד על תחזוקה הולמת, ראויה וקבועה של הרחובות בעיר. נשקם גם את דרי הרחוב לחיים רגילים ונשלב אותם במעגל העבודה".

בשארי: "אחת הבעיות הגדולות בניהול עיר היא חוסר השיטה. כשאין שיטה אין יעילות, וכשאין יעילות אין ביצוע. לעירייה לא חסרים אמצעים, אבל כן חסרה השיטה. אקים ועדה לעיצוב ואחידות פני העיר, שתדאג בין היתר לאחידות סוגי השלטים, הסדר והניקיון. כשאין עיצוב, אחידות וסדר הכול נראה מבולגן".

בורשבסקי: "אטפח את השכונות הוותיקות כך שייראו כמו שכונות חדשות ומודרניות עם תשתיות מתקדמות, תחבורה, מרכזים מסחריים, מתנ"סים וספריות. אפעל לשימור אתרים ואזורים היסטוריים. אדאג להוצאת אשפה וגזם בעזרת משאיות אשפה שיסעו בלילה, להחלפת פחים שבורים ולניקיון גני שעשועים ופארקים. אוודא טיפול בתלונות תושבים על מוקדי אשפה ופסולת, ונמגר השלכת פסולת באופן לא חוקי בשטחים הפתוחים העוטפים את העיר".

המועמדים לראשות עיריית פתח תקוה. צילום: באדיבותם, גיל לרנר

כיצד תקדם פרויקטים של פינוי־בינוי בשכונות הוותיקות?

ברוורמן: "פתח־תקוה ממוקמת בין חמש הערים שמובילות בהתחדשות עירונית. תפיסת העולם שלי בנושא מאוד ברורה - שילוב מאוזן בין החדש לישן ומתן עדיפות לתכניות פינוי־בינוי בשכונות הוותיקות. מדובר במהלך מורכב, כאשר העירייה שומרת על האינטרס של התושבים. למרות המורכבות עשינו מהפך בתחום ואישרנו פרויקטים בין הגדולים שנעשו בארץ".

גרינברג: "אקים מנהלת התחדשות עירונית בעירייה, שבה יהיה צוות מקצועי שילווה את הפרויקטים מתחילתם ועד סופם, במטרה לזרז הליכים ולוודא שהתושבים מקבלים את התוצאה הטובה ביותר מבחינתם. אקים מערך עירוני לקידום התחדשות עירונית שיורכב מבעלי מקצוע רלוונטיים, שייתנו מענה אישי ופרטני לתושבים.

"במקביל, אפעל לשדרוג התשתיות, להקמת גנים ציבוריים ומרכזים מסחריים וקהילתיים".

שונשיין: "כחסיד של התחדשות עירונית, אני מתכוון להמשיך תוכניות שכבר הוגשו לוועדה המקומית בתמ"א 38, תוך דגש על מטלות ציבוריות כמו מוסדות חינוך, מתנ"סים, בתי כנסת, טיפות חלב, מגרשי ספורט וכו'. חלק מכך הוא הליך של עירוב שימושים, כלומר, שילוב מטלה ציבורית בבניינים. למשל, בניינים שישלבו ספרייה או טיפת חלב. לגבי תוכניות שטרם נכנסו לוועדה או נמצאות בהליך מתקדם, אני מתכוון לתכנן במהירות האפשרית את נושא ההתחדשות העירונית של השכונות, תוך דגש על המטלות הציבוריות, לרבות גינות, חניונים ושיפור דרכי גישה ותחבורה ציבורית".

דרשן־הכהן: "אפעל מיידית ובאופן גורף להתחדשות עירונית, לקידום תוכניות פינוי־בינוי ותמ"א 38 בכל השכונות בעיר ובמרכז העיר ללא יוצא מן הכלל. אקפיד במהלך כל השנה על תחזוקה הולמת וראויה של כל המתקנים בעיר".

בשארי: "כמי שהיה מהחלוצים בארץ בבניית פרויקט פינוי־בינוי עם הקבלן החלוץ בתחום, חברת מצלאווי, אני מתכוון לקדם פרויקטים של בינוי־פינוי לא רק נקודתית במקומות שאין ברירה, אלא, פינוי־בינוי של מתחמים בשילוב איחוד וחלוקה חדשים של מתחמים מעין אלה, שיוביל לבנייה לגובה ולתוספת שטחים ירוקים".

בורשבסקי: "זהו הליך יזמי שבוחן את כדאיות הצדדים. ברגע שזה ישתלם לדיירים וליזם, הבניינים ייבנו מהר מאד.

"כדי להפכם למשתלמים צריך לעבד את הצרכים ולהציע הזדמנויות על בסיס קריטריונים - הכול על בסיס המותר בחוק ועל פי הכלל של הקדמת תשתיות לבנייה".

פקקים. צילום: גיל לרנר

כיצד תפתור את בעיית הפקקים בכבישי העיר?

ברוורמן: "מדובר בבעיה לאומית, ולכן מתוך ראייה ארוכת טווח, החלטתי לעצור את המגמה של הממשלה לבנות בלי הכרה. יחד עם זאת צריך לזכור שפתח־תקוה הפכה לעיר אטרקטיבית ולפי נתוני הלמ"ס בעלת ההגירה החיובית הגדולה בארץ. כלומר, המון משפחות חדשות בוחרות לגור כאן משום שהן יודעות שטוב בעיר הזו מכל בחינה שהיא. אני נערך לכך ומקים תחנה מרכזית, מוסיף עוד עשרות קווי אוטובוסים וכמובן גם הרכבת הקלה תתרום לפתרון".

גרינברג: "אפעל לשדרוג הנת"צים כדי לעודד את הנסיעה בתחבורה ציבורית וכן אקים תחנות אוטובוס מקורות וממוזגות, שישמשו נוסעים בנקודות מעבר מרכזיות ויקלו על ההמתנה. כמו כן, אפעל לפיתוח כבישים ומחלפים נוספים כדי להוריד את עומסי התנועה הקיימים, לדוגמא בדרך אם המושבות. אפעל לקבלת משאבים ממשרד התחבורה למכלול הפרויקטים, כדי שמימונם לא יבוא על חשבון קופת העירייה".

שונשיין: "בשכונות אדאג שבשעות העומס יהיו מעבירי כבישים ופקחי עירייה שינתבו תנועה. כמו כן, אוודא כי שעות פינוי האשפה לא יהיו בזמני פיזור/איסוף הילדים ממסגרות החינוך. בחזון שלי מרכז העיר ירושת ברכבת חשמלית, העיר תעודד תחבורה ירוקה לרבות הקמת שבילי אופניים ופרויקט השכרת אופניים. יתווספו קווי אוטובוס ותדירות האוטובוסים תוגבר תוך שת״פ מלא עם חברת אפיקים הזכיינית. לבסוף יוקמו מחלפים וגשרים עוקפי פקקים וכן דרכי גישה נוספות ליציאה מהשכונות בפאתי העיר".

דרשן־הכהן: "אפעל לתחבורה ציבורית סדורה ומוגברת, לפתיחת נתיבים נוספים בכניסות וביציאות מהעיר ובנתיבים ייעודיים לנסיעה משותפת של שלושה נוסעים ומעלה. אקדם את השינוי בשעת פתיחת יום הלימודים בעל־יסודיים לשעה תשע בבוקר, במטרה להפחית עומסי תנועה בבקרים. נעודד חברות ותאגידים בעיר לשינוי זמני העבודה שלהם למען הפחתת התנועה בשעות העומס. אקים שבילי אופניים ומסופי שירות להשכרת אופניים עירוניים, ואוודא כי מכונות פינוי האשפה והפסולת לא יעבדו בשעות עומסי התנועה".

בשארי: "אפעל לתכנון ולייעול התחבורה הציבורית בעיר. אפעל לפיצול התחנה המרכזית לשתי תחנות, שיהיו צמודות לתחנות הרכבת בירקונים ובקרית אריה. אפעל להוזלה משמעותית של מחירי התחבורה הציבורית ואקדם פרויקטים עירוניים של שבילי אופניים. כמו כן, במידה ואיבחר הרי שבימים שפעילותי תהיה בעיר, אני מתכוון לשמש דוגמא ולהשתמש בתחבורה הציבורית בלבד, וכן אעודד את חבריי למועצת העיר לנהוג כמוני".

בורשבסקי: "אפעל לתחבורה ציבורית מהירה ויעילה - קווים ייעודיים בתדירות גבוהה מהשכונות למרכז העיר, לצד סלילת שבילי אופניים ופינוי הצירים המרכזיים. בנוסף, אפעל בנחישות וללא פשרות כדי שפרויקטים של בנייה יכללו פתרונות תחבורה שלא יכבידו על התנועה בכבישים. חשוב לקחת בחשבון שלכל הקמת בניין חדש וכניסה של משפחות חדשות מתווספים רכבים חדשים בכביש".

צילום: אייל עצמון

כיצד תשפר את השירות שנותנת העירייה לתושבים?

ברוורמן: "יש לנו עובדים מצוינים שעושים עבודה קשה, ולא תמיד בתנאים נוחים. מגיע להם קרדיט. אני סבור ששירות טוב מתחיל ביחסי אנוש, ולכן, אני מתכוון יחד עם ועד העובדים לקדם סדנאות העשרה וקורסים, שייתנו כלים לעובדים שלנו. בחמש השנים האחרונות הכנסנו שיטות ניהול מודרניות כדי לשפר את השירות לתושב ואנחנו במגמה של שיפור כל הזמן".

גרינברג: "כל מהותה ותפקידה של העירייה ועובדיה, זה להעניק את השירות הטוב ביותר לתושבי העיר. כדי להשיג מטרה זו, יש צורך להקים אמנת שירות מקיפה בשיתוף התושבים, אשר תקיף את כלל הנושאים שבהם תפעל העירייה. מטרת האמנה היא להנגיש את העירייה לתושב בכך שתיתן שירות מקוון, מבלי שהתושב יידרש לבזבז זמן יקר על עמידה בתור".

שונשיין: "בעיניי התושבים הם לקוחות של נבחרי הציבור, שאמורים להיות מרוצים מהשירות. לפעמים גם ״לא״ זו תשובה, אבל צריך לדעת כיצד להגיד אותה. יש לנו עובדים מעולים בעירייה אך עם קצת יותר תשומת לב אליהם רמת השירות תשתפר. בנוסף, יש לקדם פרויקט עיר חכמה ולהעביר את חלק הארי מהשירותים לאפליקציה מתקדמת ולשירות דרך המחשב, אך בד בבד יש ליישם מדיניות של שירות עד הבית למוגבלים ולקשישים. בכוונתי להקים מנהלת לכל שכונה, בה יינתנו שירותים מסוימים ובה ישבו הפקחים והמנקים השכונתיים".

דרשן־הכהן: "העובדים יעברו הכשרה שתעניק להם כלים למתן יחס אדיב ונאות לתושב. אנחיל ערכי שירות גבוהים - אוזן קשבת, רצון כן לעזור ולהגיע לפתרון מיידי, אוודא שתתקיים מדיניות 'דלת פתוחה' של הפקידות הבכירה וחברי המועצה בפני התושבים. אעודד ואתגמל את עובדי העירייה ונותני השירותים עבור שירות טוב ויעיל - כשטוב לעובד טוב לתושב. במקביל נעשה מעקב מערכתי למציאת ליקויים חוזרים ונשנים ונמצא פתרונות חלופיים ומיידיים למניעת חזרתם".

בשארי: "כיום, כשאזרח זקוק לשירותי העירייה השונים, הוא נאלץ לכתת רגליו בין מספר משרדים ברחבי העיר. במקום להשתמש בתקציב לשכור משרדים בעיר, ניתן לבנות מעל בניין העירייה קומות נוספות ולרכז את שירותי קבלת הקהל העירוניים במקום אחד וביעילות. בנוסף, בכוונתי להחזיר לתושבים את האפשרות לקבל תשובות טלפוניות. כדי להקל ולהנגיש את השירותים הדיגיטליים, נקבע לכל מחלקה שעות של מענה טלפוני".

בורשבסקי: "אפעיל מערכת של בקרה אחרי טיפול בתושבים. בכל תחילת משימה יש להקציב זמן למשימה עם יעדי ביצוע ולהקפיד על השלמת המשימות. בנושא המוקד העירוני ניתן לפעול באופן שמתאים יותר לעידן הנוכחי, למשל פנייה באמצעי מדיה חדשים כגון פייסבוק או ווטסאפ, המאפשרים שליחה נוחה של המפגעים ותיעוד נוח של הפניות והשיחות".