צילום: אייל עצמון

נתחיל מהשורה התחתונה: את בניין מספר 70 ברחוב העצמאות לא מצאנו כי הוא פשוט לא קיים, יש שם חניון. אבל הבניין הכי קרוב אליו הוא מספר 68, ובו נמצאים עשרות עובדי מרכז פסג"ה בו מעבירים קורסים והשתלמויות לאנשי חינוך והוראה. המרכז נקרא על שם דליה מעוז שהיתה מפקחת מחוזית, מנהלת ומורה.

המרכז עבר למבנה הנוכחי והחדיש לפני שנה וחצי, לפני כן הוא היה במבנה ישן ברחוב שפירא ליד בית ספר הס ששימש את המרכז כ40 שנים: "אנשי חינוך מגיעים לפה להשתלמויות, בכל הדיספלינות השונות מחוץ לעיר ומתוכה",  אומרת דנה, מנהלת מחלקה במרכז.

"אנחנו עובדים מהבוקר עד הערב. יש פה מרכז כנסים שמאוד מזמין", אומרת אורית, מלוות קורסים במרכז. "זה הכול בתמיכת משרד החינוך והרשות העירונית. זה שירות שניתן בכל מקום ומורה יכול להגיע לאן שבא לו".

צילום: אייל עצמון

במרכז הפסגה יש גם השתלמויות מקוונות לצד השתלמויות במרכז עצמו, אליו מגיעים מורים מכל רחבי פתח תקוה והסביבה : "מורה צריך לעמוד ב30 שעות השתלמות בשביל לעבור. מעבר להשתלמויות זה מרכז למפגשים בין אנשי חינוך ומקום לסיעור מוחות".

את המבנה החדיש והיפה ברחוב העצמאות עזרה להקים עיריית פתח תקוה: "הצלחנו למלא פי 4 יותר כיתות", מספרת אורית.

במקום עוברים המורים השתלמויות ולמעשה משתדרגים עם כל השתלמות: "זה נועד כדי להעביר להם חומר חדש, שיטות חינוך חדשות והכול בהתאם לתכני הלימודים של משרד החינוך." אומרת דנה, " היוזמה היא או של הפיקוח או של משרד החינוך או הרשות ויש דברים שהרשות מממנת השתלמות לפיתוח למידה. היוזמה בהתאם לצרכים כמו ייעוץ לנוער במצוקה וכו'".

מנהלת המרכז, ורד עמית, מספרת על המקום כבית העצמה למורה: "אנחנו חושבים על פיתוח מקצועי שהמורים ייפתחו לעולמות תרבותיים. מורה הוא לא רק מורה למתמטיקה או לתנ"ך אלא אדם פתוח ורחב אופקים. בימים אלה אנחנו מעלים תערוכה על המורים הותיקים של פתח תקוה במלאת 140 שנים לעיר והגיעו מורים ותיקים ותלמידים שלהם והיה אצלנו מאוד מרגש. אנחנו שמים דגש גם על אירועים כאלה".

מה מטרת התערוכה?
"מעמד המורים בארץ ידוע כלא גבוה במיוחד וברגע שיש תערוכה כמו זו אתה פותח את המרכז גם לייעוד שלו. מפקחים, מנהלים, אנשי רשות, גננות ומורים באים לראות והם רוצים קשר עם הקהילה הסובבת".

צילום: אייל עצמון

איך גורמים למורה להיות יותר מרק מורה?

"המרחבים מספקים התבוננות מכל מני כיוונים. למשל, עשינו סדנת צילום  של מורים עם צלם שהדריך אותם איך להסתכל על מושא התמונה אחרת. כשלמורים יש לפעמים 40 תלמידים בכיתה אז בהשתלמות כזו הם לומדים איך במבט אחד של התבוננות אחרת להסתכל על הפרטים. הם לומדים ככה איך להיות מותאם לכל תלמיד ותלמיד. אתה מעצים את המורה באמצעות יעדים אחרים.

בפתח תקווה יש כ-5,000 אנשי חינוך והוראה שמגיעים בין היתר גם למרכז פסגה: "זה מקום של התכנסות. הם באים לכנסים וימי עיון ופורומים וכל מה שקורה בחשיבה העירונית".

צילום: אייל עצמון

איך מכניסים מורים למאה ה-21?

"יש שיטות לימוד חדשות דרך טכנולוגיות מתקדמות של טלפונים, מחשבים וטאלבטים. הם לומדים לפתח  מיומנויות מתקדמות. מנסים שתהיה היום חשיבה ביקורתית ויצירתית לצד בגרויות שעדיין יש אבל כן מנסים לפרוץ ולשפר את מרחב הלמידה. זכינו בפרס חינוך פתח תקוה על יזמות וחדשנות בתחום החינוך בעיר וזכינו לשבחים גם משר החינוך. יש ניסיונות רבים. לעשות דברים אחרת ולהשקיע באנשי ההוראה".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו