כאשר תלמידי ומורי בית הספר אנקורי בפתח תקוה החלו בפרויקט התפתחות אישית ומעורבות חברתית שלהם, הם לא תיארו לעצמם כי יחשפו פיסת היסטוריה. התלמידים החלו לבקר במרכז היום לקשיש (מסר) בשכונת שעריה הסמוך לקמפוס וראיינו את הקשישים המגיעים למקום.

השנה, במהלך הראיונות התגלה כי שלושה מתוך חמשת המרואיינים קשורים לפרשת חטיפת ילדי תימן והבלקן. הפעילות הובילה להיכרות עם סוגיית ילדי תימן החטופים והצריכה עיסוק לימודי משמעותי למול תלמידי בית הספר.

תלמידי אנקורי והקשישים השבוע. צילום: באדיבות בית הספר

הראיונות תועדו על ידי התלמידים וביום שני הוצגו באירוע מול הקהילה, גורמי העירייה ומשרד החינוך במטרה לחשוף את התלמידים לשיח ולטיפול בעליית יהודי תימן והבלקן בראשית שנות ה-50.

”הפרויקט התחיל לפני שנה כחלק מהמחויבות האישית של התלמידים“, סיפר אשר אלבו, מורה לספרות ואזרחות בבית הספר שליווה את התלמידים. ”הפרויקט היה סיפורי חיים ובמסגרתו החלטנו לראיין את הקשישים על סיפורי החיים שלהם. רק במהלך השיחות גילינו ששלושה מהם היו עדים לחטיפות, לכאורה, של ילדי תימן. הסיפורים היו קשים מזעזעים ודרכם התלמידים נחשפו לסיפור הזה ממקור ראשון“.

אלבו הוסיף כי לאחר תיעוד הראיונות, הם נערכו, בסיוע התלמידים, והועלו לאתר בית הספר כפודקאסטים. ”יש פה מקום לעשות אפילו תיקון היסטורי“, הוסיף. ”כיום יש נכונות לשמוע את הסיפורים האלה וכבר אי אפשר להתעלם מזה“.

התלמידים והקשישים במהלך התיעוד. צילום: באדיבות ביה"ס

טל דנציג, תלמידת כיתה י‘, אשר לקחה חלק בפרויקט, אמרה כי ההשתתפות תרמה לה רבות. ”זה היה מאוד מעניין“, סיפרה. ”ההיכרות עם הסיפורים האישיים של הקשישים נתנה לי פרספקטיבה שונה על החיים שלי ועל מה שאני עוברת ביום-יום. בהתחלה לא ידענו איך לגשת לנושא, אבל למרות הקושי של חלק מהקשישים לספר מה עבר עליהם, הם שמחו שיש מי ששומע את הסיפור שלהם ומתעד אותו עבור הדורות הבאים“.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו