(צילומי וידאו: מתן דויטש)

"העיר יכולה ללכת לקטסטרופה", כך התבטא  משה פישר, מראשי מטה המאבק לבניה בסירקין, בכנס חירום שנערך אמש (מוצ"ש) לקראת הפקדת התכנית ביום רביעי הקרוב בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

אל הכנס שנערך בבית כנסת בשכונת הדר גנים, הגיעו כ-100 תושבים מודאגים, חלקם מראשי השכונה ושכונות סמוכות. "ראש העירייה הוא הדוחף המרכזי לתכנית בשתי ידיו", המשיך פישר. "הבניה בסירקין כשלעצמה, היא תכנית טובה, אבל כל הזמן משנים אותה, ובינתיים אנחנו רואים עליה במספר יחידות הדיור על שטח קטן, כשפתרונות התחבורה שניתנו, נשארו אותו דבר. הציגו לנו פתרון בדמות רכבת מטרו תוך 11 שנה, אך בהתייעצות עם מומחים, כפי הנראה כרגע, זה יקרה אולי עוד 30-40 שנה".

במהלך הערב, חזרו ראשי המטה, על דרישתם העיקרית, לעגן בתכנית את השלביות, שלפיה לאחר בניית סירקין א', שתכלול כ-8,000 יחידות דיור, יבחנו פתרונות התחבורה בשטח, ובמידה ולא יענו על הצרכים באותה נקודה, תיעצר המשך הבניה עד להשלמת פתרונות מתאימים.

משה פישר במהלך הכנס. צילום: מתן דויטש

האדריכלית ענת בן מנחם, הציגה לנוכחים את התכנית במלואה שכוללת בין היתר בניה של 8000 יחידות נוספות, בשני שלבים מתקדמים יותר, מרכזים מסחריים באזור הספורטק היום בגודל של שלוש פעמים עזריאלי, והפיכת רחוב עובדיה יוסף לכביש עם שלושה נתיבים לכל כיוון, כשסה"כ יהיה רוחבו כ 35 מטרים, יותר מדרך אלוף שדה לשם השוואה. התושבים שהגיעו לכנס, צחקו למראה התכניות , צחוק שנבע מתוך ייאוש.

בן מנחם, הציגה בעיות נוספות עליהם דיברו במנהל התכנון שיש למצוא להם פתרונות לפני תחילת הבניה, כמו זיהום אויר מכלי התחבורה שיעברו בצירים המרכזיים, פתרונות אקוסטיקה, שיפוץ צומת סירקין ועוד. "וזה עוד לפני אישור צפוי של תכניות פינוי בינוי שצפויות בעמישב", ציינו התושבים, שהביעו לאורך כל הערב חשש כבד לעתיד שכונתם, כשאחד מהם ציין בציניות כי רכש כבר קורקינט חשמלי על מנת להתנייד בכבישים.

"זהו מאבק על הבית", ציין אודי ויזנר, חבר מועצת העיר לשעבר ומראשי שכונת הדר גנים. "אף אחד לא מחפש כבוד או יוקרה, כולנו רוצים אותו דבר. רוצים שיבנה משהו הגיוני. כבר היום נסיעה לתל אביב בשעות הבוקר אורכת כשעה וחצי. אם לא יהיו פתרונות דרסטיים אי אפשר יהיה לבנות עוד עיר בגודל של הוד השרון. אנחנו רגע לפני ה 'מאני טיים' ,ואנחנו רוצים להעביר מסר מאוד ברור שאנחנו נעמוד מאחורי העירייה כדי למנוע את התכניות מול מי שצריך".

ירון קדושים, חבר מטה המאבק, הביא דוגמא להמחשת הדרישות "הואדי שצמוד למתחם נחלים היה צריך להיות מקורה ועליו טיילת. כשלמעשה לא היו צריכים לתת היתרי בניה ללא התחלת הקירוי. בפועל? קירו 3 מטר בלבד וכך יצאו היתרי הבניה. לא היה סעיף שאכף המשך הקירוי או איסור למתן טופס 4 ללא הקירוי. היום אף אחד כבר לא מטפל בזה".

במקום נכחה גם גילה בן נאים, מצד אחד חברת קואליציה במועצה, ומצד שני תושבת השכונה ובעבר פעילה במטה המאבק לבניה בסירקין. מטבע הדברים הרבה חצים הופנו אליה כשבין היתר ציינו התושבים שמי שלא ידאג להם, ימצא עצמו מחוץ למועצה בבחירות הבאות. "אני שותפה למה שנאמר באופן כללי", השיבה בן נאים לנוכחים. "לצערי לא נכחתי בישיבת המועצה האחרונה, אבל פניתי לרמי יחד עם חברים נוספים ודיברנו איתו בנושא. הוא הציג את עמדתו וטען בתוקף שלא יתפשר בנושא השלביות. אמשיך להיות איתו בקשר בנושא ולעשות את כל מה שנדרש כדי לוודא שהדברים יקרו".

התושבים דנו בצעדי מחאה שונים, כשבין היתר, בכוונתם לדרוש דיון חירום במועצת העיר עוד מחר (יום ב') , וכן לפנות לחברי המועצה כדי לעמוד על כך שיפעלו לעזרתם.

צילום: מתן דויטש

רמי גרינברג, שהיה אמור להגיע לכנס, לא הגיע בסופו של דבר. הוא הביע את התנצלותו דרך גילה בן נאים ומסר את תגובתו בנושא .

להלן תגובת רמי גרינברג כפי שנמסרה למשתתפי הכנס:

"אני בקשר אישי לאורך השנים עם ועד הפעולה של סירקין שפועל ממניעים אמיתיים וכנים. יש לי איתם שיח מאוד מכבד.

יובהר ויודגש כי עיריית פתח תקוה לא מובילה את נושא הבניה במתחם סירקין, אלא המדינה, זאת על פי החלטת ממשלה. ההנהלה הקודמת כשלה בהתנהלותה עם משרדי האוצר, הבטחון והמנהל.  עם הבחרי לפני חודשיים קיימתי עם משרדי הממשלה ביוזמתי דיונים רבים, הם הציגו תוכניות והבהרתי שאני דורש שתוכנית הבנייה תהיה בשלביות, זו ההחלטה של העירייה ונדרוש את זה במשנה תוקף.  

הבאתי להישג חסר תקדים כשהחזרתי לשטח המוניציפלי של פתח תקוה את מתחם סירקין דרום שבקדנציה הקודמת הועבר לטובת בנייה למגורים לעיר אלעד.  התקשרתי אישית לכל שרי הממשלה ודרשתי שלא יקבלו את ההחלטה להעברת השטח לאלעד והצלחתי לעצור את זה.

המדינה הרי יכולה לקדם בסירקין את הבנייה בלי עיריית פתח תקוה, אבל אנחנו פועלים עם כל המשרדים ביתר שאת ודורשים לעמוד בהתחייבות שלנו כלפי התושבים לקבלת פתרונות תנועתיים משמעותיים ולשמחתי, פגישותיי עם כל שרי  הממשלה הביאה להתחייבות להשקעה של מיליארדים במגה פרויקטים בסירקין ובצפון העיר - במחלפים, נתצים, מטרו, קו סגול, "מהיר לעיר" ועוד פרויקטים מרשימים, שאין ספק שיקלו משמעותית על נושא התנועה בעיר וסביבותיה.

כידוע, מעולם לא התנגדתי לבנייה אלא טענתי תמיד שצריך כמה שיותר טיפול בהיבטים תנועתיים וסביבתיים וזה בדיוק מה שאני עושה ודורש עכשיו ממשרדי הממשלה הרלוונטים ובניגוד לעבר גם מצליחה להביא להישגים מרשימים בנושא, לרווחת תושבי העיר פ"ת – דברים שלא נעשו במשך עשרות שנים מקודמים ומבוצעים בחודשים בודדים".