תכנית הבנייה שאושרה. צילום: רשות מקרקעי ישראל

בתום דיון של 11 שעות בירושלים, החליטה אתמול (רביעי) הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) על קידום (הפקדת) התוכנית של רשות מקרקעי ישראל להקמת רובע מגורים בשטח מחנה סירקין המתפנה בפתח תקוה.

ההחלטה מעוררת סערה בקרב התושבים בעיר. יש המתנגדים לה וטוענים כי היא תגרום לקטסטרופה תחבורתית ולפקקים כבדים ביותר באזור סירקין ויש שטוענים כי צריך לבנות יחידות דיור לזוגות צעירים שמשוועים למגורים. ראש העירייה רמי גרינברג, שנכח בדיון, אמר כי הוא דורש ממשרדי הממשלה הרלוונטיים טיפול בהיבטים תנועתיים וסביבתיים לרווחת תושבי העיר. 

רשות מקרקעי ישראל חשפה היום פרטים חדשים על הפרויקט האדיר: התוכנית כוללת 8,000 יחידות דיור, פארק עירוני על שטח של  360 דונם, ו-300,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית ממוקמת בחלקה המזרחי של העיר, בסמיכות לשכונת עמישב בשטח המשמש היום את מחנה צה"ל "סירקין" ואשר עתיד להתפנות כחלק ממהלך כולל של ירידת מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב ופיתוח שכונות מגורים בשטחם.

התוכנית כוללת רובע מגורים חדש בשטח של 2,500 דונם ובו 8,000 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-25 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 2,200 יוקצו עבור דירות קטנות בנות 3 חדרים וכן 600 יחידות יוקצו עבור דיור מיוחד. בנוסף התוכנית כוללת 300,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התוכנית.

צילום: דוברות עיריית פתח תקוה

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "נושא התחבורה ועומסי התנועה הגדולים הקיימים במרחב התוכנית כבר כיום, ליווה את התוכנית משלביה הראשונים. על מנת לתת פתרון מיטבי - נערכה על ידי רשות מקרקעי ישראל וצוות הותמ"ל בדיקה תחבורתית מקיפה אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם.

"בתוכנית נכללו שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע.

"הליך התכנון נעשה בשיתוף הדוק עם עיריית פתח תקוה ובמסגרתו סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש - "עוקף 40" אשר ייתן מענה תנועתי הולם. בתחום הרובע החדש כביש 'עוקף 40' יהא משוקע ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב לרווחת תושבי העיר ושכונות המגורים באזור ובו ספורטק, קאנטרי, מגרשי ספורט, אמפיתיאטרון ועוד.

"ברובע המגורים ניתן דגש על יצירת מרחב עירוני שוקק המספק לתושביו איכות חיים גבוהה. מרחב זה מתבסס על רשת רחובות צפופה כאשר ברחובות הראשיים יהא עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, כיכרות עירוניות ושטחי ציבור. צפיפות הרחובות נועדה לאפשר שירות מיטבי של תחבורה ציבורית ענפה תוך עידוד הליכה ברגל ושימוש באופניים. ריבוי סוגי הדירות ברובע יאפשר כניסה של אוכלוסייה מגוונת, ושיפורי דיור בראיה ברת קיימא.

"כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו הוראות של קיימות בהם- שימור של מרבית העצים הקיימים בתחומה, שימוש בגגות הבתים לצורך ניצול אנרגיית השמש, עמידת הבינוי בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, פינוי אשפה באופן פניאומטי והקמת מרכזי אנרגיה אשר מאפשרים הפקת אנרגיה מגז טבעי. בנוסף, היות והתכנית קרובה לנחלים שילה ומזור, הושם דגש על ניהול מי הגשמים והשהייתם כך שלא ייווצרו הצפות שיהוו מפגע במורד הנחלים.

"לאור ריבוי התשתיות הכלולות בהקמת הרובע החדש - התוכנית מחייבת את הקמתו של "צוות מלווה" אשר מורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים וילווה את התוכנית מרגע אישורה ולאורך שלבי מימושה, כאשר תפקידו לבחון את כמויות מנות השיווק האפשריות בהתאם לביצוע התשתיות הנדרשות. התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון ונערכה על ידי משרד ארי כהן אדריכלים".

הדמיית תכנית סירקין: רשות מקרקעי ישראל

במטה המאבק מבטיחים להמשיך במחאה

אנשי מטה המאבק בבנייה בסירקין שהגיעו לוועדה בבית וגן בירושלים, נחלו אכזבה קשה מבחינתם לנוכח ההחלטה שהתקבלה, אך הבהירו :"הפנים קדימה להמשך המאבק".

כ-50 תושבים מודאגים וראשי שכונות עשו את הדרך הארוכה לעבר הבירה כשהם שומרים על אופטימיות זהירה, אך בחלוף השעות הבינו כי חששם הכבד עומד להתממש. בהודעה שהוציא המטה בשעות הצהריים נמסר כי "התכנית שנראית כגבינה שוויצרית, חסרה את כל פתרונות התחבורה ההכרחיים ובונה באופן מגורי על "תרבות היהיה בסדר". גם בקרב מתכנני התכנית, חזקה הדעה כי חלק מהפתרונות לא יצאו אל הפועל".

בין היתר, טענו הנוכחים במקום כי גם ארי כהן, האדריכל הראשי בתכנון פרויקט סירקין, הסביר שלא ניתן לבנות על היתכנותו של המטרו והוצאתו לפועל. כמו כן שמעו הנוכחים כי לא תהיה כניסת רכבת קלה לשכונה שתיבנה, אלא כביש גישה אל הרכבת הקלה באורלוב. בנוסף, מחלפון עמישב יישאר ככל הנראה כפי שהוא בלי יציאה לכיוון ראש העין ואלעד.

"דרשתי את כל ההיבטים החיוניים והחשובים לתוכנית ולתושבי העיר פ"ת", טען ראש העירייה בהודעה שפירסם בתום הדיונים. "לגביי נושאים מסוימים שיש לנו השגות לגביהם, הבענו הסתייגות ונגיש במהלך התקופה הקבועה בחוק את ההתנגדויות שלנו ונפעל בכדי שגם הם יישמו". בסרטון שהפיץ רמי גרינברג הוא דיבר על דרישת העירייה לטפל בפתרונות תנועתיים, פתרונות אקוסטיים, ובכן בכל הקשור לשלביות התכנית. בהמשך ציין כי "בגדול, התכנית נותנת מענה תחבורתי מקיף".

ומה חושבים על כך אנשי המטה? "לא הייתה התנגדות מצידו, מבחינתו הכל בסדר. ראש העירייה הציג ביקורת מקצועית על איכות הסביבה, על אתרים היסטוריים שיסגרו, אבל מבחינת תשתיות ותחבורה הוא לא נלחם", אומר משה פישר. "הוא אמר שידרוש שיפורים, אבל בפועל הוא נראה כמי שלא רוצה להתעמק בכך אלא לקדם את התכנית ולומר "יהיה בסדר". על זה אי אפשר לסמוך. אתה לא תמכור או תקנה בית ללא חתימה על כל התנאים, אז למה פה כן? למה להמר על עתידם של 70-80 אלף איש שצמודים לאזור הזה? זה חוסר אחריות!".

"רמי גרינברג דיבר אחרת לפני שנבחר לראש העירייה", ממשיך פישר. "אני מעריך אותו, אבל לא לזה ציפינו ולא לזה קיווינו, בטח לא מצד מי שהיה איתנו במאבק ואמר שאסור להסכים לתכנית כזאת. הוא היה צריך להיות אחראי, להתנות את הדברים ולבחון אותם במשך זמן נוסף אבל הוא לא עשה זאת". 

טענתם שתפתחו בצעדי מחאה כדי שהתכנית לא תופקד. לא ראינו מעשים משמעותיים בשטח.

"קודם כל, שלחנו מכתבים לותמ"ל יחד עם מכתב שנשלח על ידי מספר חברי מועצה, בהם הבהרנו את עמדתנו בנושא. דבר שני, לראות את עשרות האנשים שעזבו את שגרת יומם והגיעו עד לכאן זה הישג. היה חשוב לנו לאחד כוחות היום. לדעתנו, הפגנה נוספת לא בהכרח הייתה מועילה. זהו מאבק שצריך לדעת לחלק בו כוחות".

לאור ההחלטה שהתקבלה, אתם תמשיכו למחות? אתם חושבים שיש סיכוי שההחלטה תשתנה?

"בוודאי שיש סיכוי. היו כבר מקרים של תכניות שאושרו ונדחו לאחר מכן. אנחנו נערכים להתנגדויות מתוחכמות ונעשה את הכי טוב שאנחנו יכולים. אני שוב מדגיש, אנחנו בעד הבניה, אחרי הכל מדובר בשטח גדול במרכז הארץ, אבל תעשו בצורה אחראית ולמען התושבים".