תושבי הדר גנים ברחוב מנחם בגין. צילום: מתן דויטש

יום העצמאות הולך ומתקרב, וגם תושבי שכונת הדר גנים בפתח־תקוה יוצאים למאבק על עצמאות שכונתם ־ נגד התכנית להקים נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) בדרך מנחם בגין כחלק מפתרונות התשתית של אזור סירקין ותוכנית התחבורה הארצית "מהיר בעיר". על עצומה שנפתחה בנושא חתמו כבר מאות תושבים תוך מספר ימים. "להקמת נת"צ בלב שכונת מגורים אין אח ורע בשום מקום בארץ", זועם שי אבו, ממקימי העצומה.

צירי העדפה עירוניים במסגרת "מהיר לעיר"

"משולל היגיון"

כזכור, בחודש פברואר האחרון, בתום דיון מרתוני במשרדי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, בו השתתף גם ראש העירייה רמי גרינברג, הובאה לאישור תוכנית סירקין הגרנדיוזית שצפויה לשנות את פני העיר עם תוספת של שטחי מסחר ואלפי יחידות דיור. חלק מפתרונות התשתית לתוכנית, שאישורה הסופי מושהה בינתיים עד להקמת הממשלה, מדבר על הוספת נתיב תחבורה ציבורית בדרך מנחם בגין, כשהמשמעות היא בין היתר, ביטול הכיכרות והצבת רמזורים במקומן.

לפני כשבועיים עלה הנושא במהלך הצגת תוכנית סירקין במתנ"ס עמישב, וגרר עימות בין גרינברג לחלק מהתושבים. לטענתם, יהרוס הנת"צ יהרוס את אופי השכונה השקטה ויגרום לפקקים ולבעיות בטיחות, שכן יש גני ילדים רבים ברחוב וכן סניפי תנועות נוער. גרינברג מצידו טען כי המדינה משקיעה סכומים רבים בנת"צ שישפר את השכונה ויהפוך אותה בין היתר לבטוחה יותר.

התשובות של גרינברג לא סיפקו בלשון המעטה חלק מהתושבים, שהחליטו לפתוח עצומה בנושא ולהחריף את צעדי המאבק במידה ואכן יחתם הסכם על הקמת הנת"צ. "משרד התחבורה מתכנן נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) לאורך מנחם בגין", נכתב בפתיחת העצומה. "נתיב שכזה יפגע ללא ספק באורח החיים ובאיכות החיים של השכונה, יגרום לפקקים ובעיות חנייה. בנוסף, הנת"צ יזרים לשכונה השקטה והאיכותית מאות אוטובוסים ביום, שייצאו גם מהבנייה בסירקין. הוא יביא לביטול הכיכרות היפות ובמקומן יהיו רמזורים, ויסכן את חיי הילדים. אנו, תושבי הדר גנים ועמישב, קוראים לראש העירייה מר רמי גרינברג להתנגד לתוכנית זו ולא לפגוע בשכונות הדר גנים ועמישב".

תושבי הדר גנים ברחוב מנחם בגין. צילום: מתן דויטש

"יודעים שזו טעות"         

שי אבו, תושב הדר גנים, הוא מיוזמי העצומה. "אנחנו לא נגד דברים מסויימים שאפשר להבין את הרציונל מאחוריהם, אך כאן מדובר בצעד משולל כל הגיון ולא אפשרי", הוא טוען.

מה הטענה שלכם נגד גרינברג?

"ראש העירייה יורד לפסים אישיים ומספק טיעונים חלשים, בטח לאור העובדה שמדובר באדם שעד לפני שנה-שנתיים צעק שאין בנייה בלי תשתיות ראויות, וכנראה שהוא מעדיף לקבל כספי ממשלה מבלי להסתכל בראייה רחבה על האזור. גם אנשים שמקורבים אליו יודעים שזו טעות, אך הם לא מודים בזה".

תסביר.       

"בציר מנחם בגין יש ספריה עירונית, סניפי תנועות נוער, גני ילדים, כיכרות, כל הדברים הללו עלולים להיפגע כי אחרת אין אפשרות ליצור את מה שהם רוצים. בשכונת אחוזה ברעננה רצו גם להקים נת"צ כששם התנאים טובים יותר, ולמרות זאת התוכנית לא יצאה לפועל בגלל מחאת תושבים".

מה אתם מתכננים לעשות?

"נעשה את כל מה שצריך בכל כלי שיאפשר לנו החוק כדי למנוע זאת. נחכה לראות את הרכב הממשלה כדי לדעת למי לפנות ואז נפעל בכלים המשפטיים. אנחנו לא פוסלים גם הפגנות על פי החוק".

מי שעוד מעורב במאבק הוא ירון קדושים, פעיל חברתי ותושב הדר גנים, שטוען כי "מישהו צריך לשים גבולות למדינה. יש בעוטף איפה להעביר נת"צ בלי כניסה לשכונה".

מדוע נת"צ לא טוב לשכונה?

"הדר גנים נמצאת בצומת הכרעות קריטיות לעתיד שלה. אנשים מתחילים להתעורר ולהבין שכל התנועה מסירקין תעבור דרכנו. כל אחד ואחת בהדר גנים שאני פוגש מביע התנגדות עזה לתוכנית הנת"צ. הרחוב צר גם ככה. איך ידחפו שם נת"צ? רק לחשוב כמה מכוער יהיה ביטול הכיכרות ואיי התנועה ברחוב עם הגינון שעליהם. רימזור הרחוב וביטול נתיבים לרכב פרטי יגרום לפקקים ועיכוב תנועה".

"זיהום חמור"

כשאנחנו שואלים את קדושים מה הכי בעייתי בעיניו בתוכנית הנת"צ החדש, יש לו משנה סדורה. "זה שבירת ופירוק הציביון והאווירה הנפלאה בשכונה שלנו, שהיא בעלת אופי קהילתי, שקט, איכותי ומשפחתי, והפיכתה לציר תנועה ראשי רועש מזוהם ומכוער. הרי ברור מה יקרה, כל תנועת האוטובוסים מתוכניות סירקין יעברו דרכנו, כולל עשרות קווי אוטובוס. אנחנו מתחננים, תרפו מאיתנו. חסרות לנו בעיות? התנועה עם האוטובוסים זורמת רע גם עכשיו, ויש פקקים. למה להוסיף?"

"ההתנגדות שלי לנת"צ היא ממספר סיבות", אומר תושב אחר. "ראשית, ייגרם זיהום אוויר חמור מהאוטובוסים. התגובה של ראש העירייה כי מכוניות מזהמות יותר לא נכונה ואין לה בסיס. שנית, נסיעות האוטובוסים יגרמו למטרד רעש נוראי, שכבר היום אנחנו סובלים ממנו החל מהשעה חמש וחצי בבוקר. סיבה נוספת נעוצה בטענתו של רמי גרינברג שבעזרת נת"צ ימנעו תאונות. אלו שטויות, נהגי אוטובוסים לא עושים תאונות? להיפך, ילד שיפגע מאוטובוס יפגע יותר קשה מרכב.

"אם הוא רוצה למנוע תאונות - שיתקין פסי האטה. כיום פסי האטה מותקנים על מעבר חצייה ולכן פס האטה שיהיה אפקטיבי לא צריך להיות מעבר חצייה. תקים אותו כ־10 מטרים לפני המעבר, דבר שיגרום לנהגים להאט. תשפר תשתיות, קרי לסלול כבישים טובים. תגביר את האכיפה של המשטרה. הוא טוען שהנת"צ משפר את התנועה? שילך לראות מה קורה בכביש 471 וכמה זמן לוקח לאנשים להגיע לעבודה בגלל מה שעושים שם".

תגובות

ראש העירייה, רמי גרינברג, מסר בתגובה: "לא התייחסתי לנת"צ בקדנציה הקודמת כי זה לא היה על הפרק. הניסיון שלכם בעיתון להציג כאילו משנים דעות זו הוצאת דיבה שתטופל. לגופם של דברים, הנושא של הנת"צ מקודם על ידי משרד התחבורה בכדי לשפר את שכונת הדר גנים מכל הבחינות. זה יצמצם את בעיות הפקקים. זה יפחית את זיהום האוויר. זה ישדרג משמעותית את התחבורה הציבורית. זה יתרום משמעותית לבטיחות ברחוב מנחם בגין שהיום יש בו תאונות רבות.

"בנוסף, זה יביא לשדרוג כל השכונה מבחינת התשתיות והחזות, והכל על חשבון משרד התחבורה. מכל הבחינות זו טובת השכונה והתושבים שם ובמשך שנים הזניחו אותם ועכשיו אני פועל לשדרג להם את איכות החיים משמעותית מכל הבחינות. ומעבר לזה יש עוד תוכניות רבות שאני מקדם בשכונה, שהוזנחה שנים, כולל דאגה למבנים לתנועות הנוער, שדרוג גינות ועוד ועוד. אני בקשר עם התושבים ומנהלים דיאלוג לגבי הנושאים הרלוונטיים ונדאג שיהיה הכי טוב לעיר לשכונה ולתושבים".

במשרד התחבורה הפנו אותנו לחברת נתיבי איילון, משם נמסר: "'מהיר לעיר' הוא פרויקט לאומי רחב היקף לשדרוג מערך התחבורה הציבורית במרכז הארץ בהשקעה של כ-3.5 מיליארד שקל. הפרויקט כולל הקמת מאות תחנות אוטובוס מתקדמות בכל ערי המרכז, הוספת מאות ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית וקווי אוטובוסים וכן תכנון מחודש של מערך השירות והקווים. בניגוד לנטען, תושבי שכונת הדר גנים יזכו לתשתיות חדשות לרבות מדרכות, ספסלים ותאורת רחוב. יש לציין כי גם בימים אלו עוברים אוטובוסים בשכונה ועם סיום העבודות, הקווים יעברו בנוחות ובמהירות לרווחת תושבי השכונה ושאר תושבי העיר".