אלי יפרח בתחנת קריית אריה. צילום: דוברות רכבת ישראל

לקראת תחילת עבודות השדרוג של תחנת הרכבת קריית אריה בפתח תקוה שוחחנו עם מנהל התחנה, אלי יפרח, על האתגרים הרבים, השביתות השנויות במחלוקת ואיך לא, על החתולה מיצי.

יפרח (36) עובד ברכבת ישראל מזה כ-8 שנים, כשבשנה האחרונה הוא מנהל בגאון את תחנת קרית אריה לאחר שניהל לפני כן את תחנת הוד השרון. כל זאת, כשהוא בכלל תושב מודיעין. הוא פותח את התחנה ב-5:30 בכל בוקר, עורך סיור ובודק כל פינה - דרגנועים, מעברים, שירותים, כדי לוודא שהתחנה ערוכה לקליטת הנוסעים. "את היום אני לא מסיים. אני יכול ללכת ולחזור לתחנה שוב. זמין 24/7".  

מה עובר לך בראש כשאתה שומע את צמד המילים "רכבת ישראל"?

"גאווה גדולה. אני שמח להיות חלק מהארגון הזה שהולך למקום טוב. מי שרואה  איך הרכבת מקרבת בין הפריפריה למרכז ומחברת את כל האוכלוסייה יכול להבין את החיבור ואת השפעתה על הסביבה. הרכבת היא חלק חשוב מאוד במערך התחבורה הציבורית ואני מאושר להיות חלק ממנה".

ולמרות זאת נשמעות ביקורות רבות מצד הנוסעים. צפיפות גדולה ואיחורים לעיתים תכופות. איך אתה מרגיש עם זה?

"אנחנו שומעים ומקבלים את הביקורות ותמיד קשובים לנוסעים שלנו. אנו משתדלים להפנים ולראות מה אפשר לשפר אבל יחד עם זאת הרכבת נמצאת בתקופת פיתוח ומתמודדת עם אתגרים לא פשוטים של מחסור בתשתיות מסילה ובקרונות. כרגע עובדים על פתרונות, ביניהן מערכת איתות חדשה שתאפשר כניסה של רכבות נוספות אך הן לא ברות ביצוע מעכשיו לעכשיו".

"אני חושב שבמצב הנוכחי אנחנו עושים את מרב המאמצים כדי לשפר את חוויית הנסיעה לציבור. כבר מהבידוק הביטחוני אנחנו דואגים שכל אחד יקבל יחס אישי אם זה מהדיילים ואם זה ממני. בודקים שהשירותים נקיים, יש לנו פסנתרים כדי שהנוסעים ינעימו את זמנם, עמדות טעינה לסלולר, ואמצעים נוספים כדי לגרום לציבור תחושה נעימה ומזמינה".

גם את הטענות הרבות על כך שרכבת ישראל פועלת בתקופה האחרונה על פי גחמות של ועד העובדים הוא הודף וטוען: "ההון האנושי של עובדי הרכבת הוא מצויין, והעובדים בארגון לויאלים מאוד ומחוייבים לציבור".

אז איך זה מסתדר עם השביתות הרבות בתקופה האחרונה?

"מדובר בתקופה לא פשוטה. אנחנו מקווים שהצדדים יפתרו את הסוגיה במהרה ולא נחשף לדברים כאלו שוב. בכל מקרה אין ואף פעם לא היה נסיון לפגוע בנוסעים. ישנו מאמץ משותף של ועד העובדים וההנהלה לתת לציבור את השירות הכי טוב שאפשר".

אלי יפרח. צילום: דוברות רכבת ישראל

180 אלף נוסעים מדי חודש

בתחנה בקריית אריה עוברים בממוצע כ-7,000 איש ביום, וקרוב ל-180 אלף נוסעים מדי חודש. עליה של קרוב ל-15% במספר הנוסעים לעומת 2017. גידול שנובע לטענתו של יפרח מכמות הרכבות שבכל זאת נוספו, בתוספת לפתיחת הקו לבאר שבע עם חיבור לתחנות אופקים ונתיבות. עם התפתחות הרכבת הקלה, צפויה גם התחנה בקרית אריה לעבור שדרוג מסיבי כשהכניסה לתחנה תורחב, ויוקם אולם נוסעים נוסף. על פי התכנון יבנה גם עוד רציף נוסעים.

ומה עם הגדלת מקומות החניה?

"כרגע יש חניון חינמי עם 400 מקומות חניה והשטח מנוצל עד תום מהבחינה הזו", מסביר מנהל התחנה. "לדעתי חניה תמיד תחסר, לא משנה כמה מקומות תוסיף. עם זאת, יש מסוף תחבורתי מצוין שתושבים ממרכז פתח תקוה ומערים סמוכות יכולים להגיע לכאן ולהשתמש בשירותי הרכבת".

התחנה בקרית אריה התפרסמה לפני כשלושה חודשים בזכות החתולה מיצי, לאחר ששברה את הרשת עם סרטון שזכה למיליוני צפיות, בו היא נראית בוחנת את העוברים ושבים בתחנה.

מה שלומה בימים אלו?

"שלומה מצויין אך עדיין לא נמצא לה בית. אנחנו דואגים לה לכל דבר שהיא צריכה, ויש נוסעת אחת שמגדילה לעשות ובכל פעם שהיא מגיעה לתחנה, היא מעניקה לה משחק כלשהו. אנחנו רק חוששים שלא תמצא את עצמה עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה באזור".

לאיזו עוד תופעה חריגה נחשפתם בתחנה?

"האמת, שאין יותר מדי כאלו, אבל אני כן יכול לספר על אנשים שנפצעים בכניסה לתחנה או במהלך נסיעה ואנחנו דואגים לפנות אותם לקבלת טיפול . משתדלים לתת יחס אישי עד כמה שניתן".

באיזו אבידה מוזרה נתקלתם?

"אנחנו מוצאים לא מעט תיקים עם כסף ופנקסי שיקים. בכל מקרה כזה אנחנו מטפלים בכפפות של משי ועושים הכל כדי לאתר את בעלי האבידות במידה והם לא פנו אלינו. לפעמים אנשים שוכחים אצלנו קביים או כסא גלגלים ואז אתה מנסה להבין איך הם הצליחו לצאת מהתחנה בלעדיהם".

איזה מסר אתה רוצה להעביר לציבור הנוסעים?

"תגיעו, תהיו סבלניים ותפנו אלינו. אנחנו כאן בשבילכם. לפעמים מגיעים נוסעים שלא משתמשים ברכבת בדרך כלל ונלחצים מהסיטואציה. אנחנו כאן כדי להעניק לכם את כל השירות והאינפורמציה שאתם צריכים".