ההדמיות היפות מוכנות, התכניות כבר קיימות, הנוסעים מחכים - אבל פרויקט התחנה המרכזית החדשה בפתח תקוה תקוע: עתידו של המיזם הגרנדיוזי, שהיה אמור להיות הבשורה הגדולה לנוסעי התחבורה הציבורית, נמצא בסימן שאלה לאור סירובו של משרד התחבורה להעביר כ-100 מיליון שקלים עבור הקמתו ומחלוקות הנדסיות עם העירייה. בכיר בחברה לפיתוח: "אם משרד התחבורה לא יחתום על הצ'ק נצטרך לעצור את הכל". ומה נעשה בינתיים? נצטרך להישאר עם התחנה הישנה, שקיימים בה מפגעים בטיחותיים ואינה נגישה לנכים.

בחודש מרץ השנה הודיע באופן חגיגי ראש עיריית פתח תקוה, איציק ברוורמן, על הקמת תחנה מרכזית חדשה ומודרנית, שתכלול גם קניון, באותו שטח שבו פועלת התחנה הישנה כבר למעלה משישים שנה.  מדובר באחת מספינות הדגל אותן סימן ברוורמן במהלך כהונתו. "אני שמח לבשר שתכנון התחנה המרכזית החדשה עולה הילוך ומתקדם בקצב על מנת לעלות על הקרקע ולהתחיל בבניית התחנה המרכזית החדשה במהלך שנת 2017", הודיע ברוורמן בשעתו. "התחנה החדשה תהיה חדישה ומודרנית ותהווה מנוף ענקי לפיתוח ולשגשוג מרכז העיר הוותיק ותסייע לבעלי העסקים באזור". על פי המצב הנוכחי, ספק אם בשלב זה ההבטחה של ברוורמן תצא אל הפועל.

תוכנית שאפתנית

עלות הקמת פרויקט התחנה המרכזית החדשה נאמדת על כ-300 מיליון שקלים. על התכנון והבנייה מופקדת החברה לפיתוח פתח תקוה, שכבר מעסיקה תקופה ארוכה 25 יועצים שעובדים רק על הפרויקט הזה בתחומים שונים: מיזוג אוויר, קונסטרוקציה, קרקע, מהנדסים, היתכנות עסקית, שמאי וכו'.  על פי התכנית הקיימת, התחנה החדשה תהווה מרכז תחבורתי המאגד לתוכו את קווי האוטובוס העירוניים והבין-עירוניים ותכלול טרמינל מודרני אשר תוכנן תוך שימת דגש על התמצאות קלה בתחנה ושמירה על טווחי הליכה קצרים של הנוסעים העוברים מאמצעי תחבורה אחד למשנהו.  התחנה אמורה להוות גם נקודת היציאה המזרחית בקו האדום של הרכבת הקלה כולל חניון "חנה וסע" של כ-700 מקומות חניה.

בנוסף, התכנית כוללת גם הקמת קניון בהיקף של כ- 7,000 מ"ר ומגדל משרדים בן כ- 12 אלף מ"ר אשר יאוכלס בחלקו הגדול על ידי משרדי העיריה. בסך הכל היקף הבניה לפי התכנית הקיימת עומד על כ-56 אלף מ"ר. כחלק  מתהליכי התכנון וההערכות לעלייה לקרקע תוכנן להקים תחנה זמנית, שבנייתה היתה צפויה להסתיים במחצית השנייה של שנת 2017. זה כנראה כבר לא יקרה. לאחר מכן היו אמורות להתחיל העבודות להקמת התחנה החדשה שיתמשכו כארבע שנים.

אם התרשמתם מכל התסריט הפנטסטי שתיארנו לעיל, כדאי שתדעו שהוא נמצא כרגע רק על הנייר, מסיבה כספית והנדסית. המימון של התחנה החדשה אמור לבוא משני מקורות: משרד התחבורה שהעירייה דורשת ממנו תקציב של כ-100 מיליון שקלים, ועוד הלוואות שתיקח העירייה בסך כ-200 מיליון שקלים מבנקים ו/או חברת ביטוח.

בדיקה שערך Mynet מעלה כי הפרויקט כרגע מתעכב בגלל שבמשרד התחבורה לא ממהרים להעביר את הכסף שמבקשת העירייה. "משרד התחבורה הבטיח להשתתף במימון הפרויקט ואנחנו נמצאים במגעים מולו על היקף ההשתתפות", אומר בכיר בחברה לפיתוח. "העירייה דורשת ממשרד התחבורה להעביר סכום של כ-100 מיליון שקלים. מדובר בפרויקט אדיר ששוויו מוערך כרגע בכ-300 מיליון שקלים. אם בסוף מישהו במשרד התחבורה לא יסכים לחתום על הצ'ק יכול להיות שנעצור את הכל. הכוונה הייתה להתחיל לבנות כבר בחודש פברואר תחנה מרכזית זמנית עד שתקום התחנה החדשה אבל כרגע זה מתעכב ולא ברור מתי ייצא אל הפועל".

עיריית פתח תקוה מסוגלת בכלל לעמוד בהקמת פרויקט כל כך יקר?

"על הנושא של המימון יקום וייפול הפרויקט. 300 מיליון שקלים זה ההיקף הכולל. שליש מזה אני מקווה שייתן משרד התחבורה ולגבי ה-200 מיליון הנותרים נצטרך לפנות למערכת הפיננסית דרך הבנקים או חברת ביטוח עם הלוואה ל-20 שנה".

מה הסיבה לכך שמשרד התחבורה לא מעביר את הכסף?

"גם להם 100 מיליון שקלים לא הולך ברגל. קודם כל הם רוצים לגמור הנושאים התכנוניים: כמה רציפים יהיו, כמה חניות, פרוגרמה. הם אמרו לנו 'עד שאין פרוגרמה לא נתחיל לדבר על כסף'. הוצאנו על זה המון זמן. אלה תהליכים שלוקחים זמן. כרגע יש שלב של בדיקה הנדסית".

האם יכול להיות שלמרות ההבטחות כל הפרויקט הזה לא ייצא אל הפועל ונשאר עם התחנה הישנה?

"יכול להיות שזה ייעצר. אם משרד התחבורה יגיד שהוא נותן רק 20 מיליון והעירייה תצטרך לשלם כ-280 מליון זה לא יסתדר. אנחנו מנסים ללכת בתהליך הכי סדור מול משרד התחבורה. יש כיפופי ידיים, הם שלחו לנו רשימה ארוכה של נושאים הנדסיים שרוצים שנסביר להם".

יש או אין?

נושא עיכוב הפרויקט של התחנה המרכזית עלה גם בישיבת המועצה שנערכה החודש. ראש העירייה, איציק ברוורמן, ענה במהלך הישיבה על שאלה בנושא ואמר: "אנחנו מחכים שמשרד התחבורה יחתום על הצ'ק. אנחנו לא יודעים למה הם מעכבים את זה". בישיבה הועלתה גם טענה לפיה שר התחבורה ישראל כץ מתחמק מפגישה עם נציגי העירייה בנושא כבר שבעה חודשים.

"אין בכלל פרויקט", טוען חבר המועצה אביהו סופר. "הכל דיבורים. אף אחד לא הבטיח לעירייה תקציבים. העירייה מטעה את התושבים. הייתי שמח לדעת שאני טועה אבל לצערי זה לא המצב. שאלתי שאלות ולא נעניתי באמת. העירייה מציגה דברים שאין להם תוקף במציאות. יכול להיות שיש תכנית מקצועית ושברמה המקצועית משרד התחבורה תומך, אבל משרד התחבורה לא מעביר כל כך מהר את הכסף".

ראש העירייה והחברה לפיתוח אומרים שהם רק מחכים שמשרד התחבורה יחתום על הצ'ק והפרויקט יתחיל

"באיזה צורה אמור להגיע הצ'ק? עם יונת דואר? אני לא שמעתי שמשרד התחבורה מעביר כסף בצ'ק. אני שואל האם לתכנית הגרנדיוזית הזאת יש גם אחיזה במציאות? אני סבור שאין לה אחיזה במציאות. מבירורים שערכתי עולה כי יש פער בין מה שהעירייה מתארת לבין המציאות. ראש העירייה השאיר במועצה הכל עמום ולא ברור. לא הייתי איתו בשיחת חולין בפינת קפה, ישבתי איתו בטריבונל הרשמי ושאלתי איפה עומד הפרויקט. הוא לא בדיוק ענה, רק אמר שמחכים לצ'ק".

אולי ראש העירייה באמת לא יודע למה משרד התחבורה לא מעביר את הכסף?

"אם הוא לא יודע למה, שיגיד שלא מעבירים. שלא יגיד שעוד רגע מעבירים. בלי תקציב משרד התחבורה אין לעירייה שום מקורות מימון לפרויקט. זה פרויקט מאוד גדול ויומרני וכבר ראינו פרויקטים אחרים יומרניים שהתחיל ב-80 מיליון שקל ונגמר במאתיים מיליון (אצטדיון המושבה). שלא נמצא את עצמנו עם איזה פיל לבן במרכז פתח תקוה, עם כספים שלא ברור מאין הם מגיעים ועם פרויקט שלא גומרים לבנות אותו".

אז למה משרד התחבורה לא מעביר את הכסף? גורם ממשרד התחבורה עימו שוחחנו מספר כי קיימות כרגע מחלוקות הן בצד המימוני והן בצד ההנדסי. "אנחנו חושבים שלדרוש מאתנו סכום של מאה מיליון שקלים זה מוגזם והעירייה צריכה למצוא מקורות משלה", אומר אותו גורם. "בסופו של דבר זה עניין של תקציב ומשרד התחבורה לא ייתן יותר מכמה עשרות מיליונים. אם אין לעירייה את הכסף, הפרויקט הזה יהיה הרבה יותר קטן או שלא ייצא לפועל בתקופה הקרובה".

מלבד המחלוקות בנושא הכספי, קיימות כאמור גם מחלוקות בתחום המקצועי-הנדסי. אחד הוויכוחים המרכזיים בין משרד התחבורה לעירייה הוא בעניין הקמת עוד מסופים בתחנה החדשה, על חשבון שטחי המסחר שיש לעירייה אינטרס לקדם על מנת לזכות בעוד רווחים. "עם התרחבות מערך האוטובוסים והתחבורה הציבורית בעיר יש צורך בעוד מסופים וכרגע התכנית הקיימת לא כוללת אותם", אומר גורם במשרד התחבורה. "יש צורך לבצע שינויים הנדסיים ותכנוניים בתכנית הקיימת. בנוסף, רחוב בר כוכבא שמהווה חלק מהמתחם של התחנה החדשה לא שודרג על ידי העירייה כבר שנים ויש בעיה עם דרכי הגישה. מדובר על כניסות ויציאות לתחנה, נתיבי תחבורה ציבוריים (נת"צים) ומיקום התחנות. במצב הנוכחי עלולים להיווצר עומסי תנועה כבדים סביב התחנה החדשה ואנחנו רוצים למנוע את זה. עד שלא ייפתרו כל הבעיות האלה הפרויקט הזה יתעכב, אם הוא בכלל ייצא אל הפועל".

ואולי לא שם?

אבל עוד לפני שאבן הפינה מונחת על התחנה המרכזית החדשה, יש כאלה הקוראים לעשות חשיבה מחדש על עצם ההקמה שלה במיקום הנוכחי. התחנה החדשה תוקם, אם אכן הפרוייקט ייצא אל הפועל, על שטח התחנה המרכזית הישנה. מדובר על רחוב אורלוב במרכז העיר, שמהווה ציר תנועה מרכזי ועמוס לעייפה. לדברי חבר המועצה איציק ישראל, יש צורך לפצל את התחנה המרכזית לשתי תחנות בינוניות שימוקמו במקומות מרוחקים ממרכז העיר. "צריך לבדוק חלופות אחרות. היום בהרבה מקומות בארץ וגם בעולם תחנות מרכזיות כאלה מפצלים לשתי נקודות או יותר ולא יוצרים במקום אחד ריכוז גם של תנועה וגם של זיהום אוויר. התחנה נמצאת במרכז העיר ויוצרת עומסי תנועה כבדים כבר היום, עוד לפני שהרכבת הקלה מתחילה לפעול".

איפה לדעתך כדאי למקם את שתי התחנות המרכזיות שאתה מציע?

"אם היו יוצרים תחנה מרכזית אחת באזור רמת סיב ושנייה באזור תחנת הרכבת בסגולה הפיצול היה נותן מענה יותר מהיר לאזורים השונים של העיר ואז היו גם פחות עומסים לכבישים הסמוכים במרכז העיר. זה ייתן שירות יותר טוב לנוסעים ופחות עומסי תנועה. התחנה החדשה במיקום הנוכחי תיצור עומסים אדירים שלא יקלו על התנועה ולא בטוח שישרתו את כל הציבור".

האם התקיים במועצת העיר דיון מסודר ומפורט בנושא הפרויקט הגדול של התחנה המרכזית החדשה?

"לא קיבלנו מידע. אני דרשתי דיון בנושא הזה. אני לא מבין איך חברי מועצה לא שותפים להקמת הפרויקט הזה? כשמדובר על מיזם בסדר גודל כזה חברי המועצה צריכים לדעת את התכניות ולקבל את ההחלטות".

כמו שזה נראה כרגע, למרות ההבטחות החגיגיות שיצאו מהעירייה, נוסעי התחבורה הציבורית יצטרכו להישאר בינתיים עם התחנה המרכזית הישנה. סיור שערכנו השבוע במקום מגלה כי המקום סובל ממפגעים בטיחותיים, חוסר נגישות לנכים ולא מקורה מפני הגשם והשמש. אנחנו מגיעים אל התחנה המרכזית בשעת בוקר ומוצאים נוסעים רבים שמנסים להימלט מפני הגשם השוטף. בדרך הם מדלגים מעל מדרגות סדוקות ובין אוטובוסים שחוצים את הכביש. "למה לא עושים פה גג כמו בכל תחנה מרכזית נורמלית", שואלת אחת מהנוסעות. "אני נרטבת כאן עד העצם מהגשם". באחד הרציפים אנחנו פוגשים את חיים (69), אדם שמתקשה בהליכה: "בשביל לרדת מהאוטובוס ברציף ולהגיע לרחוב אורלוב אני צריך לעלות על מדרגות ולרדת לכביש כל הזמן. אני לא יודע למה לא עושים תחנה מודרנית שתהיה נגישה לנכים. הרי הרבה אנשים שמשתמשים בתחבורה הציבורית הם מבוגרים  וקשה להם לעשות את העליות האלה".

מבדיקה שערכנו עולה כי התחנה המרכזית הישנה לא נגישה לנכים על כסאות גלגלים. אין אפשרות לנוע עם כסא גלגלים אל הרציפים הפנימיים ויש צורך לעלות על מדרגות כדי להגיע לתחנות. אז בינתיים, התושבים כנראה אמורים להתנחם בהדמיות היפות.

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עיריית פתח תקוה באמצעות החברה הכלכלית מקיימת דיונים עם משרד התחבורה ומשרד האוצר לבניית מרכז מסחרי גדול במתחם התחנה המרכזית. הקומה התחתונה של המתחם המסחרי מיועדת למרכז תחבורתי, הכולל את כל אמצעי התחבורה העתידיים. אנו נמצאים בהליכי דיון לאישור התקציב מול האוצר. יש לציין כי עם כניסת חברת אפיקים להפעלת קווי פתח תקוה בנובמבר בעיר, נוצר מחסור גדול של שטחים למסופים ותחנות קצה. לצערנו, העירייה מתעלמת מבקשות חוזרות ונשנות של המשרד לסייע בהקמת המסופים וניתן לראות את הצפיפות ועומסי התנועה של האוטובוסים סביב התחנות הקיימות".

מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה: "לשמחתנו הרבה פרויקט התחנה המרכזית החדשה מתקדם יפה. משרד התחבורה הכיר בצורך להקים ולתקצב תחנה מרכזית גדולה, נוחה, עם מאות מקומות חניה. התחנה תהיה משולבת בכיכר בצומת הרחובות בר כוכבא ואורלוב, ובדגש על הקשר עם הרכבת הקלה.  אנו רואים חשיבות גדולה במיקום מרכז תחבורתי זה ולא רואים הצדקה להוציאו לשולי העיר, אלא ההפך - מינוף וחידוש מרכז העיר! פרויקט שיקום בר כוכבא עומד בפני עצמו וממתין לאישורים סופיים. במקביל יתוכננו ויבוצעו שיפורים ברחובות הסובבים את הפרויקט על מנת לאפשר גישה טובה ומהירה לכל המשתמשים. קיים שיתוף פעולה פורה בין העירייה למשרד התחבורה שרואה חשיבות רבה בקידום הפרויקטים במרכז העיר".