"משרד החינוך רואה בהיסטוריה של יהודי ארצות המזרח 'פרק' בתולדות העם היהודי, ולא מארג חיים שלם השווה במשקלו להיסטוריה של יהדות אירופה והמערב". מתלוננת ד"ר מרים גז־אביגיל מפתח תקוה, לשעבר ראש תחום שילוב מורשת יהודי ארצות המזרח במערכת החינוך במחוז תל אביב, זאת בעקבות החלטת המשרד לצמצום המרכז לשילוב מורשת יהודי המזרח.

העדה התוניסאית מתרגשת
הצטרפו ל"ידיעות פתח תקוה" בפייסבוק

במכתב ששלחה גז־אביגל לשר החינוך, גדעון סער, היא כותבת כי בכך נסתם הגולל על התנופה האדירה שהחלו בה אנשי החזון, שראו בהקמת המרכז משימה לאומית מן המעלה הראשונה. "למרות מאמץ רב שנים, מערכת החינוך עדיין מעמידה מצג מעוות, שאינו משקף את התהליכים ההיסטוריים והתנועות הציוניות שפעלו בקרב יהודי ארצות המזרח".

לדבריה, "כיום תלמידים לומדים היטב את הסוגיות ההיסטוריות שאירעו באירופה, ואת התהליכים ההיסטוריים לפני הקמת המדינה, אך אינם יודעים דבר וחצי דבר על שאירע, באותן סוגיות חשובות בקרב יהודי ארצות המזרח. חוסר ידע זה מעוות את תפיסת עולמו של התלמיד הישראלי, המגלה בורות בפרקים מפוארים בדברי ימי ישראל בארצות המזרח".

גז־אביגל תהתה במכתבה מדוע ההיסטוריה של יהודי ארצות המזרח מוצעת כיחידת בחירה, בעוד שהאירועים ההיסטוריים האחרים נלמדים בהרחבה, והם בגדר יחידות חובה. כמו כן, היא מעלה את השאלות למה חלק מהשינויים המזעריים שנעשו בשנים האחרונות, הם בחינוך הממלכתי בלבד, ולא בשאר הזרמים, ולמה התקציבים שניתנו לחוקרים בתחום מורשת יהודי המזרח הם סמליים ונמוכים לאין שיעור מאלו שהוקצו לאורך עשרות שנים לחקר יהדות המערב.

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, דחתה את הטענות: "בעשר השנים האחרונות הוכנסו ביחידת הבחירה בהיסטוריה תוכניות רבות העוסקות ביהודי ארצות המזרח, בתחומי היהדות, האמנות, הספרות והמוזיקה".