חוסר ידיעה לגבי תלמידים שיש צורך לחסנם, מתן חיסונים ללא שמירה על פרטיות, אי הזנת נתונים למחשב בזמן אמת ומחסור חמור באחיות - אלה רק חלק מהממצאים אשר התגלו בביקורת, שנערכה על ידי משרד הבריאות בשלושה בתי ספר בפתח תקוה.

• הצטרפו ל"ידיעות פתח תקוה" בפייסבוק

הביקורת נערכה כדי לבדוק כיצד מתפקדת חברת נטלי, שזכתה במכרז למתן שירותי בריאות לתלמידי בתי הספר ברחבי הארץ. עד אמצע שנת 2007 סיפקו אחיות בתי הספר שירותי בריאות תלמידים, הכוללים מתן חיסונים, מעקב גדילה ועוד.
כשהופרט השירות לראשונה הוא הועבר ל"אגודה לבריאות הציבור", והיא זו שהעניקה את השירות לתלמידים.

בתחילת שנת הלימודים הועברה האחריות לחברת נטלי, שזכתה במכרז משרד הבריאות, אולם ככל הנראה היא לא תמשיך במתן שירות זה לאור החלטת בית המשפט בנושא.

כך, למשל, עולה מהביקורת כי אחיות בבית הספר אמיר לא ידעו אילו מתלמידי כיתה א' עליהם לחסן נגד אבעבועות ואלו לא. "אין מענה להורים במוקד נטלי, ובית הספר לא יודע לתת תשובות", נכתב. "לא קיימת פעילות לחינוך לבריאות, והאחיות מתוסכלות מכך שאינן יכולות לבצע זאת".

בנוסף, התגלה בביקורת כי החיסונים בוצעו על ידי שלוש אחיות באותו חדר (כך שלא נשמרה פרטיות התלמידים), ההקלדות לא התבצעו תוך כדי החיסון (אלא בסוף היום), האחיות התלוננו על קשיים בהתחברות למערכת (דבר הגורם לעיכובים) והאחות מנהלת האזור לא היתה זמינה לשאלותיהן.

"האחיות מעוניינות ללוות את התלמידים לאורך זמן כדי לזהות בעיות בריאות, אבל לא מסוגלות לעשות זאת בשל אחריות על בתי ספר רבים", נקבע בדו"ח. "יש פער גדול בין מקצועיות ומסירות האחיות למחסור בניהול מקצועי ובהעמדת המשאבים הנדרשים".

בעיות פרטיות במהלך החיסונים התגלו גם בחטיבת אחד העם, שם דווח על ויכוח בנושא בין המנהלת לנציגי נטלי. כמו כן, התברר כי לחברה אין קשר עם אחות בית הספר, אלא רק תיאום טכני של הגעה. "רישום החיסונים היה ידני, והאחיות אמרו כי יקלידו לאחר מתן כל החיסונים", נכתב בדו"ח. "אחוז ניכר מהילדים לא הביאו פנקסי חיסון, והאחיות מילאו טופס בקשת אישור טלפוני לאחר ששוחחו עם אחד ההורים – דבר שגזל זמן רב. בנוסף, לא נעשתה כל פעילות של קידום הבריאות בבית הספר".

בבית הספר הס נבדקו רק כ־30 אחוז מתלמידי כיתות א' עד למועד עריכת הביקורת. האחות סיפרה כי היא עובדת יחידה בכעשרים בתי ספר באזור פתח תקוה וגבעת שמואל ואחראית על כעשרת אלפים תלמידים, כשבעבר התקן עמד על אחות אחת לכל 1,800 תלמידים.

מנטלי נמסר בתגובה: "דו"ח הביקורת מכיל התייחסות לנושאים מגוונים, שרובם המכריע אינו קשור לתפקודה המקצועי של נטלי אלא לליקויי תשתיות בבתי הספר ו/או חוסר בכוח אדם מקצועי של אחיות במדינה. חברת נטלי פועלת על פי תוכנית עבודה שנתית וקבועה, ובין היתר מתבצע טרם יום החיסונים, בדיקת רשומות רפואיות של התלמידים, שיחות עם הורי התלמידים, ווידוא הגעתם עם פנקסי החיסונים. אחיות נטלי פועלות על פי נהלים קפדניים, ואינן יכולות לחסן ילדים שלא הגיעו עם פנקס החיסונים ו/או אישור כתוב מההורים".

בנטלי הוסיפו כי החברה שלחה לא פעם בקשות לביה"ס כי יישלחו ביום החיסונים מספר רב של אחיות, ולכן עליהם להיערך בהתאם. "באשר למערכת הממוחשבת ששייכת למשרד הבריאות, לצערנו, שמונה חודשים לאחר הפעלתה עדיין המערכת אינה יציבה וסובלת מקשיים טכניים רבים. הנושא ידוע למשרד הבריאות והינו בתחום טיפולו ואחריותו".