"השאיפה שלנו היא שכל תלמיד ותלמידה שיסיימו את מערכת החינוך בעיר יצאו אנשים ערכיים. חשוב שיהיה להם אכפת גם מהמדינה וגם מהציונים, אבל מעל הכול שיהיו להם יכולות למידה וכלים להתמודד עם העולם שלנו", אומר השבוע ראש מנהל החינוך רון כץ בריאיון מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים.

זאת הקדנציה השנייה של כץ (33) בעירייה, והפעם הראשונה שהוא מתחיל שנת לימודים בתפקיד הממונה על מערכת החינוך. הוא נחשב למקורב מאוד לראש העירייה רמי גרינברג ומציין שהוא לומד ממנו המון. "מדובר בתפקיד תובעני, ואני עוסק בו משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב המאוחרות", הוא מספר. "אפשר לומר שבימים אלה העתקתי את מקום מגוריי לעירייה".

כץ וגרינברג. "יודעים למצוא את הנקודות שמחברות בינינו" | צילום: העירייה

מהו האתגר הגדול ביותר העומד לפניכם ערב פתיחת שנת הלימודים?

"להתאים את החינוך לעידן שאנו חיים בו. שיטת הלימוד היא לא כמו שהייתה בעבר, אז היה מורה שעמד והעביר את החומר לתלמידים. היום רוב המידע כבר נמצא אצל התלמידים בסלולרי או במחשב, והאתגר הוא ללמד אותם איך לצרוך אותו בדרך הטובה ביותר כדי למקסם את הפוטנציאל הטמון בהם. לא פחות חשוב מכך הוא לראות כל תלמיד ותלמיד ולתפור בעבורו 'חליפה' מתאימה".

"פיקוח קפדני"

כץ סבור שאין סוד גדול להצלחה במערכת החינוך. "הכול מתחיל ונגמר בתקציב", הוא אומר. "ככל שהוא יותר גדול כך יש יותר עם מה לעבוד. ראש העירייה שם את החינוך בראש סדר העדיפויות מהבחינה הזאת, ואני מודה לו על כך".

כשכץ מדבר על התקציב הוא מזכיר את 50 מיליון השקלים שהושקעו בשיפוצי קיץ ובהם שדרוג מבנים, תחזוקה שוטפת למבנים ותיקים, אבזור כיתות ומעבדות וקניית ציוד חדיש להן. כן הושקעו כ־180 מיליון שקלים בבנייה חדשה. "מדובר בסכומי עתק, גם ברמה הארצית", הוא אומר בגאווה. "כל ההשקעה נעשית כדי להתאים את מוסדות החינוך למאה ה־21 וכדי לתת לתלמידים שלנו את הכלים הטובים ביותר להתמודד עם העתיד לבוא. מערכת החינוך בפתח־תקוה היא מהטובות בארץ, והתפקיד שלנו הוא לשמור עליה ולשפר אותה".

הנהלות בתי הספר לעומת זאת היו יציבות פחות בקיץ האחרון ־ עשרה מנהלים ומנהלות התחלפו. כץ מסביר ואומר ש"אפשר לראות תזוזות כאלה בכל עיר גדולה בארץ. רובם התקדמו, וזה דבר מבורך. במקומם קיבלנו מנהלים מצוינים, ואנחנו בטוחים שהם יעשו חיל". 

אילו עוד הישגים בתחום החינוך אתה יכול לזקוף לזכותך ולזכות העירייה?

"כל נושא הניקיון בבתי הספר ־ זאת הייתה רעה חולה שקיבלנו, אבל בזכות פיקוח קפדני הצלחנו לטפל בנושא. מלבד זאת הכנסנו את פרויקט האופניים החשמליים לבתי הספר, ובמסגרתו מועברים שיעורי תאוריה ולמידה מעשית לכל תלמידי כיתות י' בעיר. כמו כן הקמנו יחידה חדשה שנועדה לפקח על גני הילדים הפרטיים עד גיל שלוש. אותה יחידה אמורה לבנות תוכנית הדרכה מסודרת לכל פעוטון ולהיות כתובת אמיתית להורים ולבעלי הפעוטונים. כרגע נושא הפיקוח בגילים האלה די פרוץ ברמה הארצית".

אם הזכרנו גני ילדים, אחד הנושאים המטרידים את ההורים בעיר הוא האבטחה והמחסור בקודנים שהובטחו.

"עד 1 בספטמבר כולם יהיו מותקנים, ומערך האבטחה יעבוד היטב. גם הסיירת המקצועית עוברת הכשרות של לוחמים כדי לתת מענה בזמן אמת".

ומה בנוגע לסייעות? האם שוב ייתכנו מצבים שגנים לא ייפתחו בגלל מחסור בכוח אדם?

"ההורים יכולים להיות רגועים לגמרי. יש לנו מאגר של סייעות שעובדות דרך מקפ"ת, והתייעלנו ברמה העירונית כדי למנוע את הבעיה. מי שמעוניין, גם הטלפון שלי וגם של ראש העירייה מפורסם במקומות רבים".

יש הטוענים כי גרינברג קובע ומחליט הכול בעצמו. עד כמה הוא מעורב בהחלטות המקצועיות ועד כמה יש לך יד חופשית בתפקיד?

"ראש העירייה שותף אמת שלי לכל נושא. בסופו של דבר הוא עומד בראש המערכת, מנהיג את העיר ומתווה את המדיניות לכל האגפים, גם לאגף החינוך, אבל הוא נותן לי אוטונומיה, וההחלטות מתקבלות בדו־שיח ולאחר מחשבה מעמיקה".

כץ | צילום: העירייה

איך אתם מסתדרים בימים אלה שלפני הבחירות? הוא הרי ליכוד ואתה כחול־לבן?

"בסופו של דבר מדובר באנשים. נכון שיש פער ברמה האידאולוגית הארצית, אבל אם אתה שם בצד את קמפיין הבחירות, אנחנו יודעים למצוא את הנקודות שמחברות בינינו. ומלבד זה, אין ממשק בין הפוליטיקה הארצית למקומית".

"ברגל ימין"

בשנים האחרונות עולות טענות בדבר הדתה במערכת החינוך, וגם בעיר נשמעו תלונות הורים על כך. כץ טוען כי "מעולם לא נתקלתי בתלונה בנושא במערכת החינוך. כנציג יש עתיד במועצה הנושא קרוב ללבי, אבל אני גם מאמין גדול בקירוב לבבות ובחיים בצוותא". 

אם מדברים על חיים בצוותא, מה באמת קרה בתיכון בית יעקב? גורמים מסוימים טוענים שבנות לא נקלטו מטעמי גזענות כלפי מזרחיים, ואילו ההנהלה מבהירה כי הסיבה לאי־קליטתן היא שיקולים מקצועיים כמו ציונים וצניעות.

"משרד החינוך תמך בעמדת ראש העירייה ובסופו של דבר קבע שהוא צדק בהחלטתו להתעקש על קבלתן, ולכן הן שובצו בבית הספר. הסיבות לאי־קבלתן נבעו מהעדפתו של המוסד לקבל בנות מחוץ לעיר במקום תלמידות מקומיות וגם כי אלה שלא התקבלו היו בנות ממגזר מסוים".

כלומר מעדות המזרח?

"לא נעים לדבר על כך בעידן של ימינו, אבל אני יכול לומר שראש העירייה ניהל את המאבק ביד רמה והגיע הזמן שנאמר די".

זה קצת סותר את העובדה שלומדות שם לא מעט בנות ממוצא מזרחי.

"צריך לראות גם את השיוך הפוליטי של הבנות שלא התקבלו".

אם אתה מתכוון לכך שהן מגיעות מבתים המזוהים עם ש"ס, הרי גם בנותיהם של נציגי ש"ס בקואליציה למדו שם.

"מוסד חינוך צריך לקבל בנות על פי קריטריונים של חינוך ולא מעבר לכך. עובדה שכל הגורמים השונים תמכו בראש העירייה".

ההכנות לקראת שנת הלימודים הקרובה נערכות בצל הסערה סביב נושא מנהלת אגף החינוך היסודי סיגלית הלל־יאראק שעבדה בעירייה 24 שנים. מה אתה חושב על הפרשה הזאת? 

"אני לא נכנס לזה כי אני לא מכיר את ההיסטוריה בינה לראש העירייה. אני חושב שיש מצבים שבהם מוטב לשמור על כבודם של כולם".

איך אתה רואה את התרומה שלה למערכת?

"אני חושב שהיא עשתה עבודה נהדרת ומאחל לה הרבה הצלחה בהמשך".

גורמים עירוניים משוכנעים כי מנהל מִנהל החינוך רמי הופנברג הוא הבא בתור לסיים את תפקידו. עד כמה זה נכון?

"אני לא מכיר טענות כאלה".

כמה זמן אתה מתכוון להישאר בתפקיד?

"כל עוד ראש העירייה יחשוב שאני נחוץ לתפקיד. אם זה תלוי בי, אשאר, אני לא רואה תפקיד אחר שאשמש בו בעירייה".

לסיום, מה אתה מאחל לתלמידים לקראת שנת הלימודים הקרובה?

"שייכנסו למוסדות החינוך ברגל ימין וייהנו מהמוסדות שהעירייה דאגה להם, מצוותי החינוך וכמובן, מהלימודים עצמם. התקופה הזאת לא תחזור. השליחות שלנו היא לעשות את מה שאנחנו יכולים כדי שהחינוך בעיר יהיה טוב יותר. אומרים שבית משנה שכונה, שכונה משנה עיר, ועיר משנה מדינה. כך זה פועל גם בחינוך".