זירת התאונה. צילום: נתן קניג, זק"א

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה כתב אישום לבית המשפט לתעבורה במחוז מרכז נגד נהג אוטובוס בן 64 מאריאל, בגין גרימת מותם ברשלנות של רפאל לוייב ז"ל (25) ומופיד עיסא ז"ל ונהיגה ברשלנות וגרימת תאונת דרכים בה נחבל אדם.

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד לי בר-עמי, ב- 29.11.18, נהג הנאשם באוטובוס ציבורי השייך לחברת "אפיקים" בכביש 5, מכיוון מזרח למערב (מכיוון אריאל לפתח תקוה), בנתיב הימני, כאשר באוטובוס נוסעים נוספים. באותה העת, בכיוון נסיעת הנאשם עם התעקלות הכביש שמאלה, עמד בצד הדרך בשול ימין, רכב פרטי כאשר במושב הנהג ישב רפאל לוייב ז"ל, ולצידו במושב הנוסע ישב מופיד עיסא ז"ל.

בשלב מסוים, סטה הנאשם מנתיב נסיעתו לשול ימין, וחלקו הקדמי ימני של האוטובוס פגע בפינה האחורית שמאלית של הרכב אשר עמד בצד הדרך. כתוצאה מכך, שני הרכבים המשיכו בתנועה כשהם מחוברים זה לזה, ונעו משול ימין לשול שמאל, עד שנעצרו בצמוד למפרדת הבטון והחלו להתלקח. נוסעי האוטובוס ירדו מדלתו האחורית ונוסעי הרכב נלכדו בתוך הרכב הבוער.

כתוצאה מהתאונה נהרגו שני נוסעי הרכב הפרטי, וארבעה מנוסעי האוטובוס נפצעו בדרגות פציעה שונות.

רפאל לוייב ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

להלן כתב האישום המלא שהוגש נגד נהג האוטובוס: 

ביום 29.11.18, בשעה 14:12 או סמוך לכך, נהג הנאשם באוטובוס ציבורי השייך לחברת "אפיקים" מסוג מרצדס שמספרו .......... (להלן: "האוטובוס"), בכביש 5, מכיוון מזרח למערב (מכיוון אריאל לפתח תקווה), בנתיב הימני, כאשר באוטובוס נוסעים נוספים.

אותה עת, תנאי הדרך והכביש בצומת היו כדלקמן:

מזג אויר נאה, אור יום, ראות טובה.

כביש נקי, תקין ויבש.

דרך בינעירונית, מהירות מותרת 100 קמ"ש.

כביש אספלט דו מסלולי בעל מפרדת בטון בנויה, שני נתיבים רחבים לכל כיוון.

בכיוון נסיעת הנאשם סימון קו צהוב בשול ימין, כאשר מימין לשול הרחב מעקה בטיחות.

תמרור 103 מופיע בכיוון נסיעת הנאשם ומתריע כי קיימת בדרך עקומה שמאלה.

בכיוון נסיעת הנאשם שדה ראיה פתוח לפנים למרחק של 340 מטרים לפחות.

אותה העת, בכיוון נסיעת הנאשם עם התעקלות הכביש שמאלה בעקומה רחבה, עמד בצד הדרך בשול ימין, רכב פרטי מסוג טויוטה שמספרו ... (להלן: "הטויוטה"), כאשר במושב הנהג ישב המנוח רפאל לוייב ז"ל, ולצידו במושב הנוסע ישב המנוח מופיד עיסא ז"ל.

בשלב מסוים, סטה הנאשם מנתיב נסיעתו לשול ימין, וחלקו הקדמי ימני של האוטובוס פגע בפינה האחורית שמאלית של רכב הטויוטה אשר עמד בצד הדרך. כתוצאה מכך, שני הרכבים המשיכו בתנועה כשהם מחוברים זה לזה, ונעו משול ימין לשול שמאל, עד שנעצרו בצמוד למפרדת הבטון והחלו להתלקח (להלן: "התאונה").

נוסעי האוטובוס ירדו מדלתו האחורית. נוסעי רכב הטויוטה נלכדו בתוכו. כתוצאה מהתאונה נשרפו שני כלי הרכב כליל ונגרמו הנזקים הבאים:  המנוח רפאל לוייב ז"ל נלכד ברכב הטויוטה ומותו כתוצאה מהשריפה נקבע במקום.

המנוח עיסא מופיד ז"ל נמלט מרכב הטויוטה כשגופו בוער. הוא נפגע באורח קשה כך שנגרמו לו, בין השאר, כוויות בכ-60% משטח גופו. הוא פונה לבית החולים שיבא בתל השומר, וביום 4.2.19 נפטר כתוצאה מפציעתו בתאונה.

לנוסעת האוטובוס א.א נגרמו כאבים בגב התחתון.

לנוסע האוטובוס ב.ב נגרמו כאבי ראש וסחרחורות.

לנוסעת האוטובוס ג.ג נגרמו כאבים באף, בעורף ובגב התחתון.

נוסעת האוטובוס ד.ד חשה ברע ופנתה לקבלת טיפול רפואי.

כמו כן, נגרמו נזקים לכלי הרכב אשר נשרפו כליל.

במעשיו המתוארים לעיל, גרם הנאשם בנהיגתו הרשלנית למותם של רפאל לוייב ז"ל ועיסא מופיד ז"ל, וכן גרם לתאונת דרכים בה נחבל אדם חבלה של ממש וניזוק רכוש.

ואלה פרטי הרשלנות המיוחסים לנאשם במצטבר, ו/או לחלופין:

לא שמר על נתיב נסיעתו וסטה לשול ימין.

לא הבחין במועד ברכב הטויוטה, או לא הבחין בו כלל.

נהג ללא תשומת לב למתרחש בדרך.

לא נהג כפי שנהג מן היישוב היה נוהג בנסיבות העניין.

הוראת החיקוק לפיה מואשם הנאשם:

גרימת מוות ברשלנות (שתי עבירות) – עבירה לפי סעיף 64 לפקודת התעבורה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן: "פקודת התעבורה").

נהיגה ברשלנות וגרימת תאונת דרכים בה נחבל אדם – עבירה לפי סעיף 62(2) ביחד עם סעיף 38(3) לפקודת התעבורה.