בית ספר חיים חפר בפתח תקוה

"לדעתי היא לא מתאימה לתפקיד", כך אומר השבוע הורה לתלמיד בבית הספר "חיים חפר" בשכונת אם המושבות החדשה בפתח תקוה, כשהוא מכוון למנהלת נעמה גילאור. בית הספר פרסם לאחרונה את הצלחת "מתווה ההתקדמות", שיטה חדשנית להערכת התלמידים ללא תעודות המחצית המוכרות, אולם הדבר הציף במקביל ביקורת נוקבת מכיוון לא צפוי.

לטענת הורים בבית הספר, השיטה הנוכחית לא בהכרח עובדת, ולכן עדיף להתמקד בבעיות הקיימות. בשיחה עם ידיעות פתח־תקוה הם מעלים טענות קשות בדבר אטימות, התעלמות מבעיות, תחלופת מורים תכופה, יחס מזלזל ועוד, בכל הקשור למתרחש בין כותלי בית הספר.

גילאור, מנגד, דוחה את הטענות ומבהירה: "הטענות שהועלו משוללות כל יסוד ונועדו ליצור מצג שווא שאין לו אחיזה במציאות". להגנתה יוצא גם יו"ר ועד ההורים בבית הספר, רוני צרפתי, שמוסיף: "הנהלת בית הספר תמיד קשובה ונותנת מענה מיידי לכל בעיה".

נעמה גילאור, מנהלת בית הספר חיים חפר

"בדרך שלה"

"לפני מספר ימים התברר לי כי בשנה האחרונה הבן שלי חטף מכות בכיתה מדי יום", מספר הורה לתלמיד. "הוא סיפר לי כי פנה לעזרת המנהלת. כשראה כי דבר לא קורה, הוא לא פנה אליה שוב והמשיך לחטוף מכות".

איך גילית?

"במשך תקופה ארוכה הוא התבייש לספר לנו שהוא חווה אלימות. לפני מספר ימים קראו לנו לבית הספר כדי לקחת אותו אחרי שהוא השתולל בכיתה. אחרי שדובבנו אותו, הוא נשבר והודה במה שעובר עליו. בבית הספר העדיפו להאשים אותנו ההורים".

מה הכוונה?

"לפני מספר חודשים קיבלנו טלפון מלשכת הרווחה של העירייה. הם סיפרו שהמנהלת שלחה אותם בטענה שיש אצלנו בעיית אלימות בבית ושאנחנו מרביצים לילד. כשהתייצבנו בלשכה, גילינו שנשלחה אליהם רשימה ענקית של שקרים על גבי שקרים. למשל, שאנחנו זורקים אותו על הרצפה, מאיימים עליו ושהוא מפחד שנכה אותו. ישבנו ברווחה והיינו בהלם. העובד הסוציאלי שפגש אותנו בעצמו היה המום".

לטענתו, כמעט בלתי אפשרי להביע דעה המנוגדת לתפיסת עולמה של המנהלת. "הכל חייב להיות בדרך שלה, אין דרך אחרת", הוא אומר. "גם הבן הצעיר שלי סבל מאוד שם. הוצאנו אותו מבית הספר אחרי שזמן רב הוא היה מושעה בכיתות א' וב' בתואנות שונות ומשונות. בשלב מסוים הוא אמר לנו שהוא 'מרוסק' וביקש לעבור בית ספר".

למה שיעשו לו דבר כזה?

"יש לו הפרעות קשב וריכוז מאובחנות ומטופלות. כנראה שזה לא הסתדר עם התבנית של בית הספר. התחושה שלי היא שמחנכים שם לצייתנות, ואוי לילד או לאיש הצוות שלא מתיישב עם זה".

הורה נוסף מספר כי, "רק בשנה שעברה עזבו את בית הספר מורים רבים. כשהילדה שלי היתה בכיתה א', התחלפו חמישה מורים. הצוות פשוט לא שורד. מרוב תחלופה הבת שלי החלה לסבול מחרדות ונאלצנו לטפל בה באופן פרטי. בית הספר כמובן לא היה שותף. כשניסינו לערב את היועצת והמנהלת, זכינו לכתף קרה".

הורים אחרים טוענים כי, "אם יש ילד חלש יותר, שסובל ממחלה או מהפרעה כזו או אחרת, הוא פשוט זוכה להתעלמות מערכתית או מושפל. בתור בית ספר שדוגל בשיח ותקשורת - הוא מאוד רחוק מזה. עובדים שם בשיטה של כיבוי שריפות. אם יש הורה שצועק חזק - הוא זה שיישמע, בעוד אחרים ייפלו בין הכסאות".

"בגלל החברים"

אם לתלמידה מוסיפה כי רק לפני חודשיים נקראה בתה לשיחה אצל המנהלת בעקבות בעיה חברתית. "היא ממש נפגעה", מציינת האם. "היא סיפרה לי שהיא הובכה בפני כל חברותיה. הבת שלי יצאה מושפלת מהשיחה".

לטענתה, עד לאותה תקרית, "היתה בתי במשבצת של הילדה הטובה והמרצה. עם הזמן היא פשוט הפכה להיות שקופה. פרט למחנכת שלה, שאני מאוד מקווה שתחזיק מעמד, אף אחד מצוות בית הספר לא מכיר אותה או את היכולות שלה.

"התפקיד של אנשי חינוך הוא להבין שלכל ילד יש את הצרכים שלו וכל אחד צריך לקבל את המענה האישי המתאים לו. לצערי, בבית הספר יש שני מצבים לתלמידים: אם אתה נופל לתבנית - אתה הופך לשקוף. אם אתה לא נופל לתבנית - אתה לא מקבל את המענה שאתה צריך. בן נוסף שלי לומד בבית ספר אחר בשכונה והוא מאושר. הוא תלמיד טוב, אבל לא שקוף - מעצימים אותו, רואים אותו".

כששאלנו הורים, שהסכימו להתראיין, מדוע הם בכל זאת משאירים את ילדיהם בבית הספר, קיבלנו תשובה זהה: "בגלל החברים שלהם. אם היינו מקבלים אישור מהילדים להעביר אותם, לא היינו מהססים לרגע". אחת האמהות מסבירה כי, "אני מציעה לבן שלי לעבור בכל רגע נתון, אבל הוא לא מוכן. מבחינתי, ברגע שיסכים אני מוציאה אותו משם".

הורה לשעבר בבית הספר מספר כי הוא החליט להעביר את בנו לחינוך ביתי, "בשל חוסר שיתוף פעולה מצד המוסד החינוכי. יש לו בעיות קשב וריכוז קשות, שלא קיבלו מענה. בחרנו להוציא אותו לפני שיהיה מאוחר מדי והבעיות יחמירו. היום יש לנו לוח זמנים מסודר, והוא אפילו שומר על קשרים חברתיים מצוינים עם חבריו מהכיתה הישנה".

זכור לך אירוע מסוים שקרה בבית הספר?

"היתה פעילות תרבות שהוא ציפה לה מאוד, אבל באותו שבוע הוא היה מעורב באירוע אלימות עם חברים. העונש שהוא קיבל היה לצאת לפעילות רק בליווי הורה. אני לא מצדיק את האלימות והוא הבין היכן טעה, אבל באותו היום לא היה אף אחד שיכל להישאר איתו בבית או ללוות אותו. בסופו של דבר הוא לא השתתף בפעילות. חוסר הגמישות וחוסר המענה לילד שזקוק לכך שברו אותי סופית. בעקבות המקרה הזה קיבלנו החלטה שהילד יסיים את השנה ולא יחזור יותר לבית הספר".

תגובות

מהמנהלת נעמה גילאור נמסר בתגובה: "בית הספר מתנהל בשקיפות ובפתיחות. הטענות שהועלו משוללות כל יסוד ונועדו ליצור מצג שווא שאין לו אחיזה במציאות. בית הספר מוביל במבחני המיצ"ב והאווירה הלימודית והחברתית בו, כפי שמעידים המבחנים, הורים ותלמידים, טובה ונעימה. מקרי האלימות שבו מועטים עד לא קיימים, ולמושג הכלה יש משמעות מיוחדת בבית ספרנו.

"תחלופת הצוות החינוכי אינה חריגה, כפי הנטען. לשינויים בסגל יש סיבות שונות, ובהן שחיקה, יציאה לשבתון וחיפוש אחר אתגרים חדשים. הניסיון לייחס לכך מניעים שליליים מוטעה ומטעה. בית הספר נהנה מתמיכה רחבה של הורים, המביעים שביעות רצון מהנעשה בו חברתית ולימודית. גמישות ופתיחות הם ערכים מובילים ב'חיים חפר', ואנו מבצעים התאמות ושינויים לטובת התלמידים שלנו, שלהם מגיע הטוב ביותר.

"לצערי, יש קבוצת הורים שהשינוי המבורך נראה להם שגוי והם מעבירים עליו ביקורת. להורים אלה ניתנת אוזן קשבת ואנו מזמינים אותם, כמו תמיד, לנהל את השיח בתוך בית הספר, אבל מסיבותיהם שלהם הם החליטו לפנות לתקשורת במקום לנהל שיח פנימי מועיל ומכבד. כמי שדוגלים בשקיפות אנו מזמינים את אנשי מערכת העיתון לבקר בבית הספר מתי שיחפצו ולעמוד מקרוב על הפעילות החינוכית הרחבה והמקודשת שנעשית בו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בית הספר מוביל בתחום פיתוח כלי הערכה חלופית ופיתח מתווה התקדמות אישית לתלמיד. המנהלת משתתפת בתוכנית חדשנית לפיתוח מנהלים יזמים. נושא התנהגות התלמידים נמדד גם בכלים חיצוניים, ובמבחן אח"מ האחרון נמצא כי התלמידים מדווחים על תחושת מוגנות גבוהה בבית הספר. גם בחינות המיצ"ב ונתוני הרישום לכיתות א' מצביעים על מגמות חיוביות בכל המדדים שנבדקו.

"כיוון שמדובר בבית ספר בעל תפיסה חדשנית של הוראה, למידה והערכה, יש תחלופה טבעית של מורים. לא הוחלפו חמש מחנכות בכיתה בשנה. יצוין, כי בבית הספר יש גם תלמידים מאתגרים ובעיות שמטופלות באופן נקודתי בהתאם לנהלים. אין להשליך מכך על האווירה הלימודית בבית הספר ועל המענה שמקבלים כלל התלמידים".

יו"ר ועד ההורים, רוני צרפתי, מסר בתגובה: "צוות הנהגת ההורים ואני כיו"ר ההנהגה נבחרנו על ידי הורי ילדי בית הספר. תפקדינו, בין היתר, להציף כל בעיה שמגיעה מההורים ולוודא שאכן ניתן מענה. אני ממלא את תפקידי כיו"ר ההנהגה, בהתנדבות ובשמחה מזה כארבע שנים, ולאורך כל התקופה לא זכור לי ולו מקרה אחד שלא טופל. הנהלת בית הספר תמיד קשובה לנו ההורים ונותנת מענה מיידי לכל בעיה. לעתים המענה המתקבל אינו עולה בקנה אחד עם ציפיית ההורה, אבל חשוב לציין כי תפקיד הנהלת בית הספר אינו למלא אחר בקשת ההורים, אלא לראות בראש ובראשונה את טובת הילדים ומשם נגזרת עשייתה. צר לי לראות כי יש הורים שלא מעריכים את העשייה הרבה שמתבצעת".