חשבון ושעון המים של הזוג | צילום פרטי

נכדה לזוג קשישים תושבי כפר אברהם טוענת: תאגיד המים העירוני, 'מיתב', גבה מהם במשך שנים סכומים מופרזים שלא בצדק.

לטענת הנכדה, לאחר בדיקה שביצעה עבור סבה וסבתה בחברת 'מיתב', עולה כי במשך מספר שנים הזוג משלם סכומים גבוהים הנעים בין 800 ל-1,300 שקל לתקופה. לטענתה, באחת מהפניות לחברה נאמר בפניה כי התשלומים הגבוהים הינם מ-2010.

"אני כבר מספר חודשים בלי תשובות ממשיות", היא מספרת. "הם הסבירו לי שהם לוקחים מספר מונה ומה שבמונה זה מה שהם מחייבים. מבחינתם אני צריכה להוכיח ששני אנשים מבוגרים לא צרכו את הכמות הזו ואם אין לי איך להוכיח, מבחינתם אני צריכה להמשיך לשלם. הם גם שלחו אנשים שבדקו את האזור ואם יש נזילה אך מצאו את הכל תקין".

מדוע בעצם לא פניתם משנת 2010?

"גיליתי על החיובים רק במקרה באחד מהביקורים שלי אצל סבא וסבתא. ואם לא הייתי מגלה את זה כנראה זה היה נמשך. מבחינת סבתא שלי זה הפך לסכום הגיוני כי זה מה שהייתה רגילה לשלם. בעבר סבא שלי טיפל בכל החשבוניות אך הוא התעוור וכבר לא יכול לעשות זאת".

יש לציין כי בחודש אוגוסט 18 עברה אחותה של הצעירה להתגורר עם משפחתה בבית הסמוך לבני הזוג כשהם צורכים את המים מאותו השעון. מאותו החודש עלה גם סכום החיוב אך עדיין עושה רושם כי מדובר בסכומים גבוהים.

כשפנינו לגורם בכיר בתאגיד המים הוא ציין כי החיובים הגבוהים החלו רק בתחילת 2017 וכי עד אז הכל היה תקין. לטענתו יתכן וכי החיובים הגבוהים נבעו מבניית הבית של הנכדה, שעברה להתגורר בסמוך, שכן במהלך העבודות, המים מגיעים מאותו שעון. במשפחה לעומת זאת מתעקשים כי העבודות נמשכו במשך כשלושה חודשים בלבד מאחר והיה מדובר בבנייה מהירה על שלד שכבר היה קיים, ולכן לא יתכן שזו הסיבה.

בסופו של דבר הוחלט לשלוח את השעון לבדיקה, כשבמקביל נשלח למשפחה שעון חדש. הממצאים הראו כי השעון הישן נמצא תקין, אך לדברי הנכדה, מאז התקנת השעון החדש, הצריכה הפכה להיות הגיונית. כאשר אם בעבר, בני הזוג המבוגר שילמו על 75-90 קוב ל 2 נפשות למשך 60 ימים, עד לכתיבת שורות אלו, עמדה הצריכה על 20 קוב למשך כ 20 ימים עבור 8 נפשות (בני הזוג, משפחת הנכדה והמטפלת שעברה להתגורר עימם בחודש מרץ).

"התחושות שלנו סביב הנושא גרועות מאוד", אומרת הסבתא. "אמרתי לבעלי שזה מוגזם אבל ראינו שהחיובים דומים לאלו בעבר אז שילמנו, וכך הוציאו מאיתנו אלפי שקלים. מי שיש לו כח יכול להילחם, ומי שלא פשוט מרים ידיים. זה לא יגמר בכך ונפנה לבית המשפט".

מחברת מיתב נמסר בתגובה: "הצרכן ו/או מי מטעמו פנה אלינו בטענה כי מדובר בצריכה חריגה; נשלח פקח ונציגת התאגיד ולא נמצא כל ממצא חריג; התאגיד על פי דרישת הצרכן שלח את המד לבוררות והמד נמצא תקין. עוד נמצא כי בנכס מתגוררים 8 נפשות ולא 2 כפי שהיה מעודכן בתאגיד והתאגיד אישר עדכון נפשות החל מ 12.7.18. התאגיד זיכה את הצרכן בעקבות עדכון נפשות רטרואקטיבי.

"עוד נמצא כי נבנה בית חדש על השטח של הצרכן וכי המים לבניה נלקחו מהשעון של הצרכן וזאת על אף כי מים לבניה מחויבים לפי מחיר שונה דהיינו לפי התעריף הגבוה. במועד שליחת השעון לבוררות הוחלף השעון של הצרכן וכמו כן נאמר להם כי יש לסגור את מערכת השקיית גינה כיוון שלעיתים היא מייצרת צריכות לא הגיוניות.

"ביום 12.6.19 הוחלף השעון וצריכות המים עד ליום 2.7.19 עומדות על 20 קוב מה שמהווה ירידה משמעותית בצריכה הממוצעת הקודמת. אדגיש ואציין כי יש להמתין לפחות תקופה מלאה, קרי 60 יום, על מנת שניתן יהיה לדעת בוודאות שמדובר בירידה בצריכה".