הדמיית התחנה המרכזית החדשה. צילום הדמייה: דוברות עיריית פתח תקוה

תחילת העבודות על התחנה המרכזית החדשה

פרויקט התחנה המרכזית החדשה ברחוב אורלוב יצא לדרך כבר לפני מספר שנים, עם הקמת מתחם התחנה המרכזית הזמנית ברחוב גיסין. גורמים בעירייה מבטיחים שעם כניסתו של ראש העיר גרינברג לתפקיד הגלגלים יחלו לנוע, אבל כרגע לא ברור מה יהיה גורלו של המגדל המסחרי המתוכנן. מתחם התחנה המרכזית הזמנית ברחוב גיסין, אליה אמורים לעבור כל קווי האוטובוס מהתחנה שברחוב אורלוב, נותר שומם כבר למעלה משנה והמתחם הישן והמוזנח ממשיך לעבוד כרגיל. אולי עם התפתחות תוואי הרכבת הקלה לכיוון התחנה המרכזית מישהו יבין שצריך לעשות פה קצת סדר בבלאגן ב-2019.

צילום: מתן דויטש

התקדמות ההקמה של הרכבת הקלה

הבטחת המאה היא כנראה הרכבת הקלה להסעת המונים עליה אמונה חברת נת"ע. כמה הבטחות וכמה סיסמאות כבר נזרקו לאוויר, אבל אנחנו מחכים בקוצר רוח לסיום העבודות ולהתחלת עידן חדש של רכבת קלה. הרכבת הקלה תפעל תחילה במסגרת הקו האדום שיעבור מפתח תקוה ועד לבת ים כשבדרך יעבור בבני ברק, רמת גן ותל אביב יפו, סה"כ כ-24 ק"מ, מתוכם 12 ק"מ תת קרקעיים. בהמשך יצטרפו גם הקו הירוק, הסגול והחום.

אז איפה אנחנו עומדים? מי שעובר ברחוב ז'בוטינסקי יכול לראות שהעבודה בשיאה. המנהרות נחפרות והכלים ההנדסאים עובדים במלוא המרץ כדי להספיק להגיע ללוח הזמנים של השקת הרכבת באוקטובר 2021. בפורטל שנקר העבודות על החלק ברחוב אורלוב מתחילות ממש בימים אלה והרחוב ייסגר לנתיב אחד לכל כיוון.

במשרד התחבורה גם הכריזו לפני כחודש על פרוייקט של רכבות מטרו שיעברו בכל חלקי העיר, אבל מדובר בפרוייקט ארוך טווך שרק יתחיל, אולי, באזור 2026.

צילום: נתיבי ישראל

שיפוץ והרחבת 471

כביש 471 ידוע בקרב תושבי פתח תקוה כסיוט תחבורתי מתמשך. פקקי הענק שמשתרכים בו בכל בוקר, שעות של המתנה על הכביש בדרך ובחזרה מהעבודה, 4 נתיבים שהופכים לאחד במחלף בר אילן ובעיקר הרבה מאוד עצבים ומתח. אל כל אלה הצטרפו העבודות להרחבת הכביש ונחסמו שני נתיבים בכיוון לתל אביב מרחוב זרובבל במחלף גת רימון. הסיבה לכך היא חסימות נתיבים לצורך עבודות להוספת נתיב תחבורה ציבורית, שישי במספר, ושיקום הכביש תוך הרחבתו והוספת נתיב לרוכבי אופניים.  

בימים אלה משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, משקיע למעלה מ-42 מיליון שקלים לטובת הקמת נתיב התחבורה הציבורית באורך 3.8 ק"מ בתוואי כביש 471 (ממזרח למערב). מיזם זה הוא חלק מובנה מתוכנית משרד התחבורה לפרויקט "מהיר לעיר", שתכליתו יצירת רשת רציפה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית ב-17 רשויות מקומיות במטרופולין תל אביב-יפו. הצפי לסיום העבודות הוא רק ביולי 2019

צילום הדמייה: viewpoint

מגדלים ומתחמים חדשים 

פתח תקוה מתחדשת וגדלה ונראה כי היא הופכת לביתם העסקי של חברות רבות שמחליטות להגר אלינו מערים כמו תל אביב וראשל"צ. פתח תקווה הפכה אטרקטיבית והפכה למעצמת הייטק וסייבר.  ציר ז'בוטינסקי כמו שאנחנו מכירים אותו כבר לא יראה אותו הדבר ב2019 עם הקמת מגדלי ענק לעסקים ומסחר על חורבות מפעלי אסם וטבע.

גורדי שחקים בני למעלה מ30 קומות של חברת ב.ס.ר  וחברת מגדלי ישראל הולכים לאפיין את רוח הקדמה של פתח תקווה בשנים 2019-2020 עם עסקים ומסעדות בקומת הקרקע כיאה למגדלים בסגנון הזה. פתח תקוה של 2019 הופכת למיני אמריקה ולצד מגדלים מפוארים לעסקים יוקמו גם שווקי אוכל בסמוך ליכין סנטר ובקרית סיב, שיהפכו את פתח תקוה ליעד אטרקטיבי לצעירים ולבליינים מכל רחבי הארץ.
יש לקוות שהרכבת הקלה תסתיים בזמן ותאפשר הגעה נוחה ומהירה לכל הטוב הזה.

אוטובוס אפיקים בפתח תקוה. צילום: ריאן

תחבורה ציבורית: קווים חדשים 

חברת אפיקים תפעיל שני קווים חדשים בעיר: קו ישיר חדש המחבר בין אזורי חן לפתח תקוה דרך בית החולים בילינסון, עתידים ואוניברסיטת תל אביב (קו 20); וקו פנימי בפתח תקווה מחניון החרש, דרך בית החולים בילינסון, בית העלמין ירקון לרכבת קריית אריה (קו 35). קו  366 למסוף עתידים וקו 127 לתחנה המרכזית יבוטלו. את קו 127 יחליף קו 35. מספר קווי אוטובוס יתוגברו ושעות הפעילות שלהם יורחבו: קו 64 מפתח תקוה לתחנה מרכזית בתל אביב, קו 266 מפתח תקוה לעתידים, קו 238 משכונת הדר גנים בפתח תקווה לכרמלית דרך דיזינגוף סנטר.

מרכז העיר

פרויקטים עירוניים

בעירייה מספרים לנו כי לראש העיר גרינברג ישנן תוכניות רבות לפיתוח העיר כמו הרחבת העיר מבחינת גבולותיה הפיזיים (הרחבה עד כביש 6 במזרח, כביש 5 בצפון, כביש 4 במערב וכביש 471 בדרום). הקמת פארקים בגבול המזרחי של העיר לרווחת הציבור ולהרחיב את אזורי התעשייה. בקריית אריה התב"ע המרכזית תגדל בכ-600% כך שיותר ויותר חברות הייטק יוכלו להיכנס לעיר ולקבוע בה את מושבן.

בתוך מרכזי הערים תורחב ביתר שאת ההתחדשות העירונית בשכונות. תצא לפועל ההתחדשות בשכונת רמת ורבר ובאחדות, ויתחיל תהליך של התחדשות עירונית גם ביוספטל, עמישב, תקומה וקרול. ואילו החלק הכי חשוב של העיר - מרכז העיר, יעבור מתיחת פנים, יקודמו פרויקטים בתחום הדיור המוגן מחד ודיור לצעירים מאידך, פרויקטים של מסחר ושינוי פני המרחב העירוני, במרכז העיר.