נעמה גילאור, מנהלת בית הספר חיים חפר. צילום: אמיר בן חיים

בט"ו בשבט חולקו לתלמידי פתח תקוה תעודות מחצית השנה, אבל לילדי בית הספר הממלכתי "חיים חפר" בפתח תקוה היתה סיבה אחת פחות לדאגה.

הסיבה לכך היא שבבית הספר פועל מיזם חדשני ביוזמת מנהלת בית הספר, נעמה גילאור, המהווה חלופה לשיטת ההערכה ה"ישנה" וכבר מעורר הדים. שמו האקדמי של המיזם הינו "מתווה ההתקדמות לקידום פרסונליזציה בחינוך". השבוע תציג גילאור את המיזם בכנס בינלאומי לחינוך בלונדון.

"נכון להיום, במערכת החינוך תלמידים מקבלים הערכה על יכולותיהם הלימודיות והחברתיות, לרוב על ידי ציונים מספריים ומעט משוב מילולי", מסבירה גילאור. "דרך הערכה זו לא משקפת בהכרח את בקיאותם בחומר הנלמד, לא עוזרת להם לזהות את החוזקות והחולשות שלהם ובעיקר לא משתפת אותם בתהליך הלמידה. כפועל יוצא, גרף ההתקדמות של תלמידים רבים הוא איטי ביותר, שכן הם לא יודעים להעריך את הלמידה שלהם וגם לא מקבלים כלים מעשיים לשיפור במקומות שצריך. בנוסף, דרך הלמידה המסורתית של ציונים ומבחנים מדכאת חשיבה עצמאית, לא מייצרת עניין בלמידה ולא מספיק פותחת את התלמידים לחוויה לימודית יצירתית ופורצת גבולות".

בית הספר חיים חפר בפתח תקוה. צילום: אמיר בן חיים

מה ההבדל בין המיזם שלך לבין "השיטה הישנה"?

"למעשה פיתחנו כלי הערכה חלופי הכולל שיח של הערכה ודיאלוג עם התלמידים. במטרה לאפשר לתלמידים להבין באופן מלא ומעמיק את מה שנדרש מהם בכל תחומי הלמידה וההתנהגות בבית הספר, ולשרטט לכל אחד מהם תוואי התקדמות אישי. בימים אלה אנו נמצאים בעיצומו של תהליך שכלול המערכת הממוחשבת שמלווה את התלמיד, ומשקפת לו לפרטי פרטים את המטרות והיעדים בתהליך הלמידה שלו בכל התחומים – לימודיים וחברתיים".

גילאור מציינת כי המערכת מבוססת על ערכים ומיומנויות של לומדים במאה ה-21, ומורכבת ממסלולי התפתחות של תוכניות לימוד שנתיות עבור כל שכבת גיל החל מכיתה א' ועבור כל תחום דעת. "התלמידים נחשפים בכל שיעור למטרת השיעור על פי המתווה ובכל סוף שיעור/שבוע, מעריכים את רמת התפקוד בהתאם לתוכנית הנלמדת וביחס להתקדמותם, הם יודעים להעריך את עצמם טוב יותר מכל מורה, והערכתם מוזנת למערכת. המורה, בכל אבן דרך שנקבעת, מקבל נתונים על התקדמות התלמידים בכיתה, דבר המאפשר לו להתערב במקומות המתבקשים תוך כדי התהליך ולכוונם למקומות הנכונים".

כאמור המיזם כבר החל לעשות הדים, ובתקופה האחרונה בית הספר ושיטת מתווה ההתקדמות הפכו למרכז למידה למפקחים, מנהלים, רכזים וצוותי חינוך רבים, אשר מתעניינים במיזם ורוצים ללמוד וליישם אותו. בנוסף, בשבוע הבא תציג גילאור, שהינה גם יזמית בתוכנית היזמות Edstart לחדשנות טכנולוגית בחינוך של משרד החינוך, את המיזם בכנס בינלאומי לחינוך בלונדון.