צילום: פרטי

כשאיתי שאקי מפתח תקוה, בן שש וחצי, היה בן ארבע הגננת שלו חשבה כי הוא נמצא במסגרת הלא מתאימה עבורו. בגיל שנתיים וחצי הוא אובחן עם לקות שכלית בינונית, אלא שכעבור שנתיים והודות להתעקשותה של אותה גננת, קיבלו הוריו את האבחנה הנכונה - איתי הוא אוטיסט בתפקוד גבוה.

"בהתחלה לא האמנתי לה", משחזרת אימו עינת. "היום, בדיעבד אני מבינה שהיא הצילה אותו, חד־משמעית".

איך מתבלבלים בין לקות שכלית לאוטיזם?

"הוא היה מאוד מטעה. מצד אחד הוא לא דיבר כמעט עד גיל שלוש, מצד שני הוא כן היה מתקשר, לכן הכנסנו אותו לגן של אקי"ם. והגן באמת עזר לו להתפתח ולצמוח, זו היתה חממה מאוד מכילה עבורו, אבל לא החממה הנכונה. בשנה הראשונה היתה גננת מחליפה ובשנה השנייה הגננת הקבועה חזרה משבתון. אחרי שבוע־שבועיים מתחילת השנה, היא תפסה אותנו לשיחה ואמרה שאיתי לא שייך לשם, ושהיא לא מוכנה שהוא יישאר שם בשום אופן. היא טענה שהוא הרבה מעל הרמה של יתר הילדים בגן".

במה זה התבטא?       

"היא סיפרה שהוא חכם מאוד וברמה גבוהה יותר מבחינה קוגניטיבית. היא הסבירה לנו שעיקר הבעיה של איתי היא חברתית ותקשורתית והפצירה בנו ללכת להתייעץ. מאוד כעסתי עליה אז. הייתי בטוחה שהיא סתם באה לערער לנו את הביטחון, שהיא לא מכירה את איתי בכלל ומה פתאום היא עושה לנו בלגן? בסוף הסכמנו שהוא יישאר שם לפחות עד שנעשה לו אבחון".

"קפיצה מטורפת"

עינת החלה לחקור וללמוד את הנושא ושמה לעצמה למטרה – להגיע עם איתי לאבחון אצל פרופ' דיצה צחור, מנהלת המרכז לאוטיזם באסף הרופא. "הבנתי שהיא שם דבר והתעקשתי שרק היא תאבחן את איתי, אחרי שבמשך שנים הוא נפל בין הכיסאות. בגיל ארבע וכמה חודשים קיבלנו את האבחנה המדויקת – אין לקות שכלית, יש אוטיזם".

איך הגבתם?

"מאוד שמחנו. זו היתה הקלה, כי זה החזיר אותנו למשבצת הנכונה. הכנסנו אותו לגן של אלו"ט, וזו היתה שנה ממש מוצלחת עבורו. הוא עשה קפיצה מטורפת! היתה שם גננת מדהימה שהרימה אותו וגם אותנו".

השנה איתי עלה לכיתה א'. "הוא לומד בכיתה קטנה בבית ספר רגיל", מסבירה האם, "והמשיך יחד עם שלושה חברים טובים מהגן. הוא מנהיג, וכיף לו מאוד. אנחנו אומנם חוששים מהעתיד ומה יהיה כשלא נוכל לדאוג לו, אבל משתדלים לא להתעסק בזה. בינתיים איתי מפתיע אותנו ועושה התקדמות מדהימה. הוא ילד עקשן שלא מוותר לעצמו בלימודים, וזה מצליח לו".

ביום שלישי: יום התרמה ארצי לילדים ובוגרים עם אוטיזם

ביום שלישי הקרוב, ה־25 בדצמבר, יתקיים יום התרמה ארצי לילדים ולבוגרים עם אוטיזם מטעם אלו"ט והעמותה לילדים בסיכון. השנה יהיה יום ההתרמה בסימן המאבק לשיפור חייהם של בוגרים עם אוטיזם.

באלו"ט מסבירים כי ילדים על הרצף שמגיעים לגיל 21 ומסיימים את מערכת החינוך המיוחד נשלחים אל החיים הבוגרים, ללא מסגרת עוטפת ומסלול ברור ומוגדר. התקצוב החסר של המדינה עבור דיור ותעסוקה לצעירים אלה יוצר בלית ברירה מסגרות לא מקצועיות, צפופות ומחסור קבוע בכוח אדם מקצועי. כתוצאה מכך, מצב חלקם מידרדר, כך שגם מה שהושקע בהם בשנות הלימודים יורד לטמיון.

אלו"ט – אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם – היא עמותת הורים המובילה את הטיפול באדם עם אוטיזם בכל מעגלי חייו. אלו"ט פועלת לקידום הזכויות של כלל הילדים, הנוער והמבוגרים בישראל על הספקטרום האוטיסטי.

לתרומות: 8760* או באתר אלו"ט: alut.org.il